2.1.1.
Marka Şehir Nedir
Şehir markası
yaratma, marka stratejisi ve iletişiminde elde edilen bilgilerin, mekanların ve
şehirlerin geliştirilmesi için kullanıldığı yeni bir disiplindir. Bu disiplin
söz konusu şehrin güçlerinin pazar ihtiyaçlarıyla iyi bir şekilde
ilişkilendirilmesini sağlamak ve güçlü, olumlu ve farklı itibarının o şehre
kalıcı bir avantaj getirmesini sağlamayı temel alan bir anlayışı ifade etmektedir.
(Tanlasa 2005’den aktaran: Tek, 2009: 171).
Sanayinin önemli
olduğu dönemlerde şehirler sanayi yatırımlarını çekmek için mücadele
etmişlerdir. Vergi ve teşvik kolaylıkları sağlayarak, altyapı imkanları sunarak
diğer şehirlerden daha avantajlı duruma gelmek için çaba harcamışlardır.
Sanayinin güç kaybetmesi şehirleri sanayi dışı sektörlere, hizmet sektörü
içinde yer alan iş alanlarına yöneltmişlerdir. Bu değişim şehirleri yeni
pazarlama stratejisi geliştirmeye sevk etmiştir. Ayrıca turizmin artan önemi
şehir pazarlamasında yeni bir dönemin kapılarını aralamıştır. Şehir markalaması
veya marka şehir stratejisi olarak ifade edilebilecek çabalar bu değişimin bir
ürünü olarak görülebilir. Artık temel hedef şehirlerin yaratılan marka değeri
üzerinden daha fazla turist, yatırımcı, yabancı ve ilgi çekmesi olarak formüle
edilmektedir (Saran 2005’den aktaran: Tek, 2009: 171).
Şehir markalaşması,
en basit tanımıyla geleneksel pazarlamadaki ürün ya da hizmet pazarlamasının, şehirlere
uyarlanması şeklinde tanımlanabilmektedir (Peker, 2006’dan aktaran İçyer, 2010:
66).
Daha açık bir ifade
ile marka; algı, ürünün, ürün kişiliği, duygular ve zihinde oluşan çağrışımlar
gibi tüm unsuları içerecek şekilde algılanmasıdır (Karavatzis ve Ashworth, 2005’den
aktaran: İçyer, 2010: 66).
Günümüzde ortaya
çıkan sermaye, donanım ve bilgiye dayalı gelişmeler, şehirleri coğrafi
bölgelerin belirgin merkezi haline getirmiştir. Hangi şehir kendini daha iyi
tanıtırsa olanaklar o şehire yönelmektedir. Şehirler arasında günümüz koşullarını
takip edebilen şehirler adını duyurmakta ve büyümekteyken günümüz koşullarına
uyum sağlayamayan şehirler ise gelişmemekte hatta göç vermekte ve küçülmektedir. Dünya
şehirleri ile yarışabilir duruma gelmek
için şehirleri birer marka şehir haline getirmek kaçınılmazdır. Şehirleri marka
haline getirebilmek için yapılması gereken unsurlar ise uygun altyapı,
stratejik plan, şehirlerin potansiyelini dışarıya tanıtma gibi unsurlardır.
Aşağıda bu kapsamda marka şehir olmanın
nedenleri ve faydaları konu edinilmiştir.
2.1.2.
Marka Şehir Olmanın Nedenleri
2.1.2.1.
Şehirler Arası Beşeri Rekabet
Şehir markalaşması,
hiç kuşkusuz iletişim ve etkileşimin bu denli gelişip demokratikleştiği bir
dünyada gelecekte şimdi olduğundan daha çok önem taşıyacaktır. Dünya nüfusunda
şehirleşme oranının artması, şehirlerin insan dokusunun hızla değişmesi,
ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel ve güvenlikle ilgili etmenlerin şehir
sakinlerinin niteliği ve niceliği artan talepleri doğrultusunda markalaşmayı da
önemli kılacaktır. Başka bir deyişle, şehirler yaşanmak istenen yerler olmak ve
bu yolla da çekiciliklerini arttırmak zorundadırlar (İçyer, 2010: 70).
Şehirlerde yaşayanlara daha yüksek yaşam kalitesi sunmak
için dünyadaki tüm şehirler ile rekabet içinde olduğunuzu bilmek, Marka şehir
olma bilincinin ilk aşamasıdır.
2.1.2.2. Şehirler Arası Ekonomik
Rekabet
Rekabet sadece ürünler ve firmalar arasında
gerçekleşmemektedir. Bütün alanlarda rekabet artmaktadır. Dünyanın hemen her
önemli şehri yaşayanları için daha yüksek yaşam kalitesi sunmak ve diğer
şehirler ile rekabet edebilmek amacıyla stratejiler geliştirmeye çalışmaktadır.
Günümüzde küresel işletmelerin yanında küresel şehirlerde ortaya çıkmaktadır.
Sadece kendi ülkesindeki diğer rakip şehirler ile rekabet etmemekte, dünyanın
her tarafında rakipleri ile mücadele etmektedir (İçyer, 2010: 70).
2.1.3. Marka Şehir
Olmanın Avantajları
Marka şehir olmanın
avantajlarını şu şekilde sıralamak mümkündür (Çitil, 2014’den aktaran: Hoşcan,
2016: 57).
- Şehirin, gayri safi
milli hasılası artar,
- Şehirde yeni iş
olanaklarının ortaya çıkmasına neden olur,
- Daha fazla turistin
ve ziyaretçinin gelmesini sağlar,
- Kültürel
faaliyetlerin artmasını ve kentin kongre, konferans ve fuar merkezi haline
gelmesini sağlar,
- Şehirde bulunan otellerin doluluk oranlarını artırır
ve otel odaların gerçek değerinden satılmasını sağlar,
- Şehire daha fazla
doğrudan yabancı sermaye yatırımcısı gelir,
- Şehirde yaşayanların özgüvenini artırır ve kente
aidiyet duygusunu geliştirir,
- Şehirde üretilen
ürünlere güven duygusunu artırır ve satışları yükseltir,
- Tarihi, kültürel
zenginlikler ve altyapı yatırımları ancak marka şehir olunduğunda hayat bulur
ve gelire dönüşür,
- Marka olan şehir
geleceğe güvenle bakılmasını sağlar.
Şehir markalaşması,
şehire sadece ekonomik değer katan basit
bir ekonomik aktivite değildir. Ekonomik işlevselliğin, yalnız başına şehir
markalaşmasının çağımızda kazandığı çekiciliği açıklamaya yetmez. Şehir
markalaşmasının sosyo kültürel etkisi de oldukça önemlidir. Markalar bize
birbirimizi, yaşadığımız kenti ve ürünlerini kolayca okuma imkânı sağlar.
İnsanları ve olayları bir bütünün parçaları yapan bir etiket sağlar (İçyer, 2010:
71). Mommass’ın (2002’den aktaran İçyer, 2010: 71 ) bu bakış açısıyla markalar
sadece yerel ekonomik kalkınmanın ve farklılaşmanın bir yolu olarak
görülmemekte, bunun yanında, bir kimlik, tanımlama, devamlılık ve toplumsal
bütünlük olarak yorumlanmakta
2.1.4.
Şehir Markalaşmasının Unsurları
Marka şehir olmak birçok
bileşenden oluşur. Bunlar:
-
Yeterli altyapı
hizmetine sahip olmalı
-
Yeterli toplu
taşıma imkânı olmalı, iyi okullar, eğlence ve kültür faaliyetleri olmalı
-
Marka olmak için
fark yatacak fikirlere sahip olunmalıdır
-
Doğru seçilmiş logo
ve sloganlara sahip olmalı
-
İstihdam sağlama
kapasitesine sahip olmalı
- İyi durumda ve karşılanabilecek
konaklama imkânı sunmalı
-
Şehri merak
uyandıran bir yer haline getirmek, keyifle yaşanacak bir şehir ortamı yaratılması,
şehre gelenlere misafirperver davranılması, sanayi ve ticaretin
kolaylaştırılması gerekmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder