Bir ülkenin kaynakları bellidir.
-Yurtiçi (gsyih)
-Dış alem faktör geliri
-Net yurtdışı transferler.(dış tasarruflar)
*Bunlar Ödemeler dengesini sağlamak
amacıyla.
*Dış
denge ve ödemeler dengesinden bahsediliyorsa cari denge kurulmuş olmalı.
Cari
denge:
1.Görünmeyen kalemler dengesi
2.Dış ticaret dengesi
İhracat geliri+hizmet geliri+diğer
gelirler-(ithalat gideri+hizmet gideri+diğer giderler+cari transferler)=Cari denge
-Cari denge pozitif ise(+) cari fazla söz
konusudur.
-Cari fazla ise ülkenin dış gelirleri
artmış.
-Açık varsa borçlar artmış.
*Cari açık olan ülkeler cari fazla
ülkelerden finans ederler.
*Ekonomik denge için cari denge şarttır.
ULUSLAR
ARASI MALİ PİYASALAR
Paranın
2 işlevini düzenlerler.
1-İşlem fonksiyonu(Ödeme aracı olma)
2-Değer saklama
Bir para hem ulusal hem de uluslar arası
piyasada kullanılıyorsa o para rezerv
bir paradır.
Rezerv
para: Biriktirilebilir
para
Para u.a ticarette, borç ve kredi
ödemelerinde kullanılıyorsa paranın
ödeme fonksiyonu kullanılıyordur.
Para hem değer saklama hem de ödeme aracı olabilir.
Nedeni rezerv para olmasıdır.
Bir para dış ticaret, günlük işlemler, u.a
alışverişlerde kullanılıyorsa rezerv paradır.
Euro
ve dolar rezervdir.
U.a mali piyasalarda işleme göre isim değişir.
Döviz alınıp satılıyorsa: döviz piyasası
Kredi alınıp satılıyorsa: Kredi piyasası
Piyasaların
Aktörleri
Devletler
Resmi kurumlar
Yerel kurumlar(belediyeler)
Sosyal güvenlik kurumları
Özel finans kurumları
U.A PARA SİSTEMİ ALAN SİSTEMLER
1.Altın
Standardı Sistemi:
Ülkeler paralarının değerini altına sabitlerler.
Bu yüzden ülke paralarının değeri aynı kalır.
-Piyasaya ne kadar altın sürüleceğini altın
rezervi ve piyasadaki altın belirler.
-Altın rezervi azalırsa piyasada dolaşan
altın artar. Dolayısıyla fiyatlar düşer.
2.Bretton Woods Sistemi:
Bu sistem 1944 yılında altın standartları
sistemini sonlandırmış ve IMF ile dünya bankasının kurulmasına neden olmuştur.
Bu sisteme göre; ülkeler paralarının değerini
altın rezervi ve Amerikan dolarına sabitlerler. Fakat uygulamada altın karşılığı
parası olan tek ülke ABD’dir. Diğer ülkeler ABD dolarına sabittirler.
ÖZELLİKLERİ:
A.İstikrarlı döviz kuru
B.Sermaye kontrolleri
C.Tam istihdam ve refaha yönelik para ve
maliye politikaları
3.Mali Serbestleşme Sistemi
-Dalgalı döviz kuru: Piyasa belirler
-Sermayenin serbestleşmesi: Engelleri
kaldırır.
- Tam istihdam ve refaha yönelik para ve
maliye politikaları.
ULUSLARARASI MALİ KURULUŞLAR
Kuruluşuna ve sermayesine birden fazla
ülkenin katıldığı, faaliyetlerinden de birden fazla ülkenin yararlandığı
kuruluşlardır.
Yardım konsarsisyonu u.a. mali kuruluş değildir.(sermaye
yok)
38 üyeyle kurulmuş şu anda 188 üyesi
vardır.
AMAÇLARI
Dünya bankası
finans sağlamadığı durumlarda finans sağlar
U.a. ticarette ödeme güçlüklerini ortadan
kaldırmak ve likiditiye sağlamak
Az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin
kalkınma hamlelerini yardımcı olmak.
U.a. işbirliğini teşvik ederek iktisadi
kararların daha kolay ve işbirliği içinde alınmasını teşvik etmek
Bir kısmı Avrupa birliğince
Bir kısmı küresel ölçekte faliyette
bulunanlarca
Bir kısmı bölgesel(Avrupa k. Bankası, İslam
ülkeleri kalkınma bankası)
AVRUPA BİRLİGİ(1957)
Kurulurken temel amacı ekonomik birliktir.
Şimdiki amacı bununla beraber siyasi birliktir
(Avrupa kömür çelik birliği, Avrupa Atom
enerjisi kurumu ve Avrupa ekonomik topluluğunun ) birleşmesi ile oluşmuş.
Kurucu 6 ‘lar:
*Almanya *Fransa
*İtalya *Hollanda
*Belçika *Lüksemburg
*Türkiye’nin AB tecrübesi Ankara Antlaşması
ile başlar.
1973 yılı:
İngiltere(Euro kullanmıyor),İrlanda, Danimarka
1981 yılı:
Yunanistan(Türkiye davet edilmiş ama kabul etmemiş)
1983 yılı:
Portekiz, İspanya
1986 yılı:
Avusturya, Finlandiya, İsveç
2004 e kadar üye
kabul etmemiş
2004 yılı 10 üye
2013:Hırvatistan
***********************************
Uluslar arası mali kuruluşların
bazılarının hukuki bağımsızlığı yoktur.(bazılarının var)
Hukuki bağımsızlığı olanlar sermaye
piyasasından yararlanarak kredi vermeleri söz konusudur. Kendilerine ait
gelirleri vardır. Bağımsız olmayanların kendi finans kaynağı yoktur.
Kaynaklarını ulusal bütçelerden sağlarlar.
Avrupa kömür çelik birliğinin bağımsızlığı yok.
A.B bütçesini kullanır.
Avrupa yatırım bankasının hukuki bağımsızlığı
vardır
Uluslar arası mali kuruluşların bir kısmı fon,
bir kısmı ise banka karakterlidir.(Sermaye yapısıyla ilgili)
Fon
olanlar: Kaynakları üyelerinden aidat şeklinde ödemeyle gerçekleşir.
Banka karakterli:
Kaynağı tek seferde katılım payı olarak tek ödeme şeklinde olanlardır.(Sermaye
artttırımı ihtiyacı olursa tekrar üye ülkelere başvururlar.)
‘’Fon’’ geçenlerin büyük kısmı fon
kaynaklıdır.(İstisna Avrupa mülteciler fonu banka karakterli)
Fon karakterlilerin kaynakları tükenirse
bir süreliğine tatile girebilirler.
IMF dünyanın en çok altın bulunduran
kurumudur.
KISA VE ORTA VADELİ DÖVİZ
KREDİLERİ
*Ülkenin rezerv ihtiyacı içinde olması
gerekir.
*Ülkenin geri ödeme planı ortaya koyması ve bu
plan rezerv arttırıcı nitelikte olmalıdır.
*Ülkenin ödemeler dengesi bilançosunu
iyileştirecek politikalar izleyeceğini taahkuk etmesi gerekir.
*Ülkenin acil desteğe ihtiyaç duyması
gerekir.(Savaş, afet)
*Develasyon sözü vermelidir.(Develasyon:
Ülkenin parasının değerinin düşürülmesi)
UZUN VADELİ DÖVİZ KREDİLERİ
*Kar amaçları yoktur.
*Uluslar arası yardım çerçevesinde
yapılırlar.
*Kısmi finansman esastır.(%100 ü değil bir
kısmı karşılanır.)
*Uzun vadeli yatırım proje finansmanı
esastır..(Belli projelerin desteklenmesi için kredi verirler.)(Dünya bankası
uzun vadeli)
*Uluslar arası katılım esastır.(Birden
fazla kurumdan finansman sağlanmalı)
ULUSLAR ARASI MALİ
KURULUŞLARIN ÖNEMLİLERİ
IMF(ULUSLAR ARASI PARA FONU)
1947 de TÜRKİYE üye olmuş
Bugün 188 üyesi var
En son Güney Sudan üye olmuştur(2012)
Amacı: Ülkelerin karşılaştığı ödemeler dengesi
sorunlarını çözmek ve ithalat kısıtlamalarına sistemlerini önleyerek uluslar
arası ticaretin gelişmesini sağlamaktır(Yapısal reformların gerçekleşmesi için
kredi verir)
Bugün için temel amaç
küresel kamusal mal olarak değerlendirilen finansal istikrarı sağlamaktır.
Küresel işbirliğini
sağlamak.
Küresel parasal işbirliğini
geliştirmek
Uluslararası
ticareti kolaylaştırmak
Yüksek istihdam ve
sürdürülebilir büyümeyi sağlamak
Yoksullukla
mücadele ve yoksulluğu azaltmaktır.
IMF teşkilat yapısı:
-Güvernörler
kurulu
-Yönetim
kurulu
-Başkan
GÜVERNÖRLER
*En üst düzey karar organıdır.
*Üye ülke maliye, hazine bakanları veya
merkez bankası başkanından oluşur.
*Üye kovma, askıya alma, yeni üye kabulü
yetkileri vardır.
*Kota artımı konusunda yetkili
kurumdur.(Kota IMF ye üye ülkelerin temsil gücünü belirler. Ekonominin gelişmişliği
ile ilgilidir.
*Ülke paralarının değerinin degiştirirmesi
ve IMF parası (sdb)karşısındaki degiştilirmesi görevi vardır.
YÖNETİM KURULU
(İCRA DİREKTÖRLERİ KURULU)
Güvenörlerin verdiği yetki ile çalışan,
fonun olağan işlerinin yürütülmesinden sorumlu kurumdur.
24 üyesi vardır.
180 ülkeyi 16 sandalye temsil eder.
3’ü seçim ile geliyor: Rusya, Çin, Suudi
Arabistan
Temsil gücü en yüksek olanlar: ABD,
Fransa, İngiltere, Almanya, Japonya
BAŞKAN VE SEKRETERİ
Personel ve yönetim kurulunun başıdır.
IMF nin medya yüzü. Basınla ilişkileri
yürütür.
1 başkan 3 yardımcı
Amerikacın temsil gücü %17
Şuan başkan Fransız
IMF NİN KAYNAKLARI
Üye ülkelerin sermaye katılım paylarını
belirleyen kotalardır.
1.Ağırlık
ve temsil gücü ifade eder
Kotası
en yüksek 5 ülke:
ABD,Japonya,Almanya,İngiltere ve Fransa
*Kota yüksekse temsil gücüde yüksektir.
2.IMF nin ihtiyaç duyması halinde İMF den
kullanılacak kredi miktarını belirler.
Kotanın 5 katı kadar kredi
kullanılabilir.İstisna olarak daha fazlası söz konusu olabilri.
3.Üye Ülkelerin IMF den rezerv olarak
kullanabilecegi miktarı belirler.
SDR rezerv türü ve hesap birimidir.
SDR temsil gücü en yüksek 4 ülkenin
paralarına göre belirlenir.(Dolar , Japon yeni,İngiliz sterlini,euro)
Toplam IMF kotası 238.1 milyar SDR.2
katına çıkarılması hedefleniyor.
Türkiye’nin toplam kotodaki payı %61
IMF üye ülkelere ne tür borç verir ve
nasıl verir?
IMF kendi istegiyle kredi vermez.Üye
ülkelerin talebine göre karar verir.
Talep istikrar programının ana çerçevesi
bulunan bir niyet mektubu ile talep edilir.IMF müzakere sonucu bir anlaşmaya
varırırsa kredi verilir.
2 tür kredi vardır.
*İmtiyazlı kredi
*Normal kredi
*İMTİYAZLI
KREDİ:Düşük gelirli ülkeler içindir.
1.Genişletilmiş fon kolaylıgı
2.Stanby kredisi kolaylıgı
3.Hızlı(hızlandırılmış)kredi kolaylıgı
1.Genişletilmiş fon kolaylıgı
2013 yılı sonuna kadar 0
faizlidir.Taahhüt+hizmet ücretini aldıgı için kar eder.(Lİbor:Londra bankalar
arası borçlanma oranı)
Düşük gelirli ülkelerin ödemeler dengesi
sorunlarını aşmak için tasarlanmış
orta vadeli kredilerdir.Vadesi 17 yıla kadar çıkan bir kredi türüdür.
2.Stanby
kredisi kolaylıgı
Kısa dönemli ödemeler dengesi sorunlarına
çözüm bulmak için tasarlanan 4 yılı geri ödemesiz vadesi 8 yıla çıkabilen kredi
imkanıdır.Tedbir amaçlı bir kredidir.
3.Hızlı(hızlandırılmış)kredi
kolaylıgı
Acil ödemeler dengesi sorunu yaşayan ve
kredilerin etkisine açık düşük gelirli ülkeler için tasarlanmış kredi
imkanıdır.0 faizli 5,5 yıl geri ödemesiz vadesi 10 yıla kadar uzanan kredi
imkanıdır.
Normal krediler:Düşük
gelirli ülkeler dılında kalan ülkeler için tasarlanmıştır.Ödemelr dengesi
sorunu yaşayan ülkeler içindir.Faizlidir.
1.Standby Düzenlemesi:
Ülkelerin
karşılaştıgı kısa dönemli ödemeler dengesi sorunlarını ortadan kaldırmak için
tasarlanmış bir kredi türüdür.
Süresi 12 ile 36 ay arasında degişir.Geri
ödeme süresi 12 ile 36 ay
IMF ile Türkiye 19 standby düzenlemesi yapmış ilki 1958 yılında
sonuncusu 2005-2008
Süresi 3 yıldır fakat Türkiye için
ortalama 1.5 yıl yapılmış.
Yararlanmak isteyen istikrar programını
niyet mektubuyla iletirler.(1 defada en fazla kredi kullanan Ülke Türkiye’dir)
2.Esnek kredi hattı kolaylıgı:
Henüz krize yakalanmadıgı halde piyasadaki
güven bunalımı nedenişyle her an krize yakalanabilecek Ülkerler için hazırlanan
kredi kolaylıgıdır.Bu kredi krizin olumsuz etkilerini gidermek için tasarlanmış
çok güçlü ekonomik temelleri olan ve geçmiş politika deneyimleri başarılı olan
ülkeler için tasarlanmış kredi türüdür.(Bazı yeterlilik şartları vardır)
3.İhtiyat ve Likidite Hattı:
Üye ülkelerin krizle karşılaşmasını önlemek
veya krizi bertaraf etmek için tasarlanan kredilerdir.
Esnek kredi hattına başvuracak kadar
ekonomik güce sahip olmayan ve deneyimleri başarılı başarılı ülkeler için
tasarlanmıştır.
4.Süresi Uzatılmış
Bu destek orta ve uzun vadeli ödemeler
dengesini sorunlarına giröiş olan ve ciddi makro ekonomik ve yapısal reformlar
gerektiren ülkeler için tasarlanmıştır.
Bazı yapısal reformların yerine getirilmesi
şarttır.3 yıllık bir destektir.Vade 4,5-10 yıl arasındadır.(Portekiz –İrlanda
yararlanmış)
Acile Destek İmkanı:
Afet ve savaş gibi durumlar sonucu ortaya
çıkan ödemeler dengesi sorunlarını çözmek için tasarlanır.Geri ödemesi yoktur.
Ek rezerv:IMF ile antlaşması belirlenmiş standby düzenlemesi varken
ekonomik koşulların kötüleşmesi sonucu alınır.İstikrar programı olmalı ve bu
istikrar programı yürürlükteyken ekonomik şarlar kötüleşmeli.
DÜNYA BANKASI KURULUŞLARI
1.IBRD:(uluslar arası imar ve kalkınma bankası):188 üyesi vardır.IMF ye üye olmadan IBRD ye
üye olunabilir
2.IDA(uluslar arası kalkınma örgütü):172 üye
3.IFC:(uluslar arası finansman kurulu):184 üye
*IBRD ve IDA kamu
kurum ve kuruluşlarına destek saglar.IFC
ise özel sektörün gelişmekte olan ülkelerine destek verir.Sermaye payı özel
sektör agırlıklı kuruluşlara destek verir
4.MIGA:(çok taraflı
yatırım garanti ajansı):177 üye
Üyelerin 25 tanesi gelişmiş 152 tanesi
gelişme olan ülkedir.
5.ISCID:(uluslar
arası uyuşmazlıgı çözüm merkezi:152 üye
*IBRD ve IDA dünya bankasını
oluşturur.Bugünkü amaçları küresel düzeyde yoksullukla mücadele etmektir.
*IBRD orta ve düşük gelirli ülkelerde
yoksullukla mücadele eder.IDA ise en fakir ülkelerde mücadele eder.Organizasyon
yapıları aynıdır.
DÜNYA BANKASININ AMAÇLARI
*Savaşta tahrip olan ülkelerin yeniden imal
edilmesi ve yapılandırılması ve kalkınmanın desteklenmesi ve bunun için
finansman saglanmasıdır.
*Bugün için temel amaç:Yoksullugun
azaltılması,bu çerçevede sürdürülebilir büyümenin saglanması ve üye ülkeler
arasındaki işbirliginin geliştirilmesidir.
Diger amaçları:
* Verimli yabancı sermaye yatırımlarını
teşvik etmek,harekete geçirmek ve gelişmekte olan ülkelere akışını özendirmektir.
* Bir diger amacı özel yabancı yatırımlara
garanti vererek ve özel yabancı yatırımların yetersiz oldugu durumda kendi
yatırımını teşvik etmek
*Arz yönlü politikaları teşvik etmek
*Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarına
katkı veren program ve projelere destek vermek.
*Gelişmiş olan ülkelerin mali kaynaklarını
gelişmiş Ülkerlere kanalize ederek bu ülkelerin yaşam kalitesini arttırmak
*Uluslar arası ticareti geliştirmek ödemeler
dengesini saglamak için kalkınma amaçlı uluslar arası yatırımları özendirmek
*Dünya bankası gelişme yolundaki
ekonomilerin alt yapı yatırımlarını destekleyerek dünya ticaretine ortak olma
misyonu ile çalışan bir kurumdur.
*‘’Biz klasik anlamda banka
degiliz;yoksullugu azaltmak ve kalkınmayı desteklemek misyonuyla çalışan
kurumuz’’ derler.
*2 kurumlu bir kuruluştur.IBRD ve IDA
*Gelişmekte olan ve az gelişmiş ülkelerin
kalkınmalarına finansman saglayan yerel işletmelere finansman saglar.
DÜNYA BANKASININ ORGANİZASYON
YAPISI
3
ana organa sahiptir
1.GÜVENÖRLER KURULU
2.İCRA DİREKTÖRLERİ KURULU
3.BAŞKANLIK
1.GÜVENÖRLER KURULU:
*Bankanın en üst düzey karar organı
*Banka ana politikasını belirler.
*Yeni üye askıya alma işlemlerini yapar.
*Üye ülkelerin bankadaki sermaye paylarını
düzenlerler.
*Banka gelirlerinin dagıtımı
*Diger uluslar arası kuruluşlarla işbirligi
*Banka ana kuruluşunun işleyişinde
degişiklik yapılması
İşlerini yaparlar
-Dünya bankası güvenörleri ile IMF güvenörleri
aynı anda toplanır.
*Toplantı yeter sayısı 2/3 kadardır.
YÖNETİM KURULU
Güvenörler kurulunun verdigi yetki ile
çalışan ve bankanın genel faliyetlerinin yürütülmesinden sorumlu yönetim
birimidir.25 üyesi vardır.8 ülkenin kendi sandalyesi var :5+3
3 ülke şeçimle gelir.
17 sandalyede 180 ülke temsil edilir.
BAŞKAN:
Yönetim
kurulunun başı
5
yıllıgına seçilir.
ABD vatandaşıdır.
Başkan genel yönetimden sorumludur.
DÜNYA BANKASININ KAYNAKLARI
1.Üye ülke sermaye katılım payları
2.Sermaye piyasasından borçlanma imkanı
3.Banka kaynaklarından
degerlendirilmesinden elde edilen gelirler.
IBRD:(uluslar arası imar ve kalkınma bankası):Kendisinden kredi talebi bulunanlara en
yüksek dereceden (AAA) tahvir
vererek borçlanmalarına imkan saglar.
Dünya bankası kredileri ya düşük yada
faizsiz kredilerdir.Vadesi 15 ile 20 yıl arası degişen kredilerdir.
Kredi verilmesi için bazı
koşullar.
1)Üye ülkelerin kredi ihtiyacı açık olmalı
ve bu ihtiyacın uygun maliyetle sermaye piyasalarında karşılanamıyor olması
gerekir.
2)Bir projenin finanse ediliyor olması
gerekir.
3)Kefil verirken kefil yada garantür olan
ya devletlere ya da devletin garantür oldugu kurumlara kredi verilir.
4)Karşısında muhatap arar.Muhattap resmi
kurum olmalıdır.
5)Alınan kredilerin ödenebilir bir
limitinin olup olmadıgına bakılır.
5 TÜR KREDİ VERİLİR
1)Proje kredisi
2)Proje
dışı kredi
3)Yatırım
kredisi ve ithalat kredisi
4)Sektöre uyum kredisi
5)Karma kredi
Not:*Dünya bankası özel kesime dogrudan kredi
vermez
YATIRIM KREDİLERİ
1)Gelişmekte olan ülkelere verilen
kredilerdir.
2)Devlet
ya da garantür kuruma verilir.
3)Altyapı,sanayi,saglık gibi projelere
yöneliktir.
4)Kredi
açılan öncelikli yatırım alanı bu ülkelerdeki yaşam kalitelerini yükseltmeye
yönelik alanlardırç
5)Kredi verilen projeler ülkenin
kalkınmasında katkı yapacagı düşünülen projelerdir.
İTHALAT KREDİSİ
Ülkelerin hedeflenen büyümeyi
yakalayabilmesi için gerekli kıldıgı ithalatın finansmanını saglar.
Dünya bankasının sagladıgı en iyi kredi
yatırım kredisidir.
ULUSLARARASI KALKINMA BİRLİGİ(IDA)
Dünya bankası grubu kuruluşlarındandır.
Yoksullukla mücadele amacıyla
oluşturulmuştur.
Kuruluş misyonu yoksullukla mücadele
etmektir.
En
yoksul ülkelere ülkelere yardım ve finansman saglayan dünya bankası grubu
kuruluşudur.
Ida
faizsiz uzun vadeli ve kendi para birimini üzerinden geri ödeme imkanı saglayan
kredi veren kuruluştur.
Ida nın kredileri uzun vadeli ve kendi para
biriminden geri ödeme sagladıgı için yumuşak kredilerdir.
AMAÇLARI:
Verimlilik saglayan kredilerin
desteklenmesi.
Yoksul ülkelerde yaşam kalitesinin
arttırılması.
3 ana organı var:Güvenörler,İcra
kurulu,başkanlık
IBRD ve IDA nın personeli aynıdır.
IDA’nın kaynakları
1.Üye ülke sermaye katılım payları:Örgüttekiii üyelerin temsil gücünü ifade eder.
IDA
kaynaklarının büyük kısmını 30 ülke karşılıyor.Geriye kalan 142 ülke çok az
kısmını karşılıyor.
2.İHALE
KATILIM:Üye ülke sermaye payları yetersiz kaldıgında
üye ülkelere tekrar başvurulup üye ülkelerin örgüte katkısı ilave katılım
olarak kabul edilir.
İlave katılım temsil gücü üzerinde herhangi
bir etkisi söz konusu degildir.
3.DÜNYA BANKASI GELİRİNDEN AKTARILAN YILLIK PAYLAR:
IDA yoksul ülkeler için hibe ve yardım
saglayan ve kredi veren en önemli kuruluştur.
Kaynakları her 3 yılda bir 40 gelişmiş ülke
tarafından gözden geçirilir.
Ida’nın vermiş oldugu kredilerin %50 den
fazlası Afrika ülkelerine gider.
IDA dünyanın en büyük faizsiz kredi saglayan
kuruluşudur.
Vadesi 35-40 yıla kadar gider.
Türkiye’nin Ida fonlarına önemli katkıları
vardır.
Hibe ve yardımları ayrıcalıklı kredi
niteligindedir.
ULUSLAR ARASI FİNANSMAN KURUMU
Dünya banksının özel sektöre yardım
saglayan kuruluşudur.
Üye ülkelerin büyüme ve kalkınma çabalarına
özel kesimi desteklemek suretiyle katkı verir.
Kuruluş amacı geliemekte olan ülkelerdeki
özel yatırımları teşvik etmektir.
BUNUN DIŞINDAKİ AMAÇLARI
Gelişmekte olan ülkelerde açık ve kabetçi
iasaların oluşumunu destekleme
Bu ülkelerde firma ve özel kesim
ortaklarının finansman ihtiyacını saglamak.
Finansal kaynakların özel kesimin gelişimini
desteleyecek şekilde bu ülkelere transferini saglamak
Üretken ve verimli iş ortaklarının
yaratılması ve hayati nitelikteki hizmetlerin gerçekleştilmesi
Kaynakları:
1)Üye ülke sermaye katılım payları
2)Uluslar arası piyasalardan borçlanma
3)Dünya bankasından aktarılan yıllık gelirler.
4)Kendi faliyetlerinden elde edilen gelirler.
*Proje kredisi hissedarlık yoluyla katılım
ve diger krediler şeklinde 3 tür destekte bulunurlar.
*Firma düzeyinde kalkınma etkisi yapan
desteklerde bulunuyor.
Bunlar:
1.Firmaya dogruya yatırım hizmeti ve varlık
yönetimi
2.Danşmanlık
şeklinde
3.Standart
belirlenmesi şeklinde
4.İyi
bir iş ortamının saglanması şeklinde
Olur…
Kredilerin vadesi 5-15 yıl arasında
degişir.Geri ödeme süresi söz konusudur.Ve taksitler halinde ödeme söz
konusudur.
*IBRD ve IDA kamu kurum ve kuruluşlarına
*IFC
ise özel sektör kuruluşlarına kredi verir.
AVRUPA YATIRIM BANKASI
Geçmişi 1954 yılına gider 1958 yılında
kurulan bir mali kuruluştur.Roma antlaşmasında kurulmasına onay verilmiştir.
AB ye baglıdır ve hukuki bagımsızlıgı
vardır.
A.Y.B.
AB nin omurgasıdır.Bel kemigidir.
Misyonu;AB
hedeflerini ileri taşıyan uzun vadeli yatrımlarını finanse etmektir.
Kuruluş amacı:AET
amaçlarına uygun olarak kıtanın ekonomik kalkınmasına destek olmak amacıyla
kurulmuş bir mali kuruluştur.
Amaçları:A.B
dengeli ve sürekli gelişimini desteklemek.
A.B ekonomik gelişimini kolaylaştırmak
A.B hedeflerine uygun olarak proje
finansmanı için sermaye saglamak
Bu projelerin gerekli kıldıgı sermayeyi
finans piyasalarından borçlanmak suretiyle temin etmek.
A.Y.Bankası A.B. çıkarlarına ve birlik
ilkelerine uygun olarak kendi öz kaynakları ile A.B. içindeki kalkınma
hedeflerini destekler.
Bu çerçevede saglam yatırımlar için uzun
vadeli finansman saglar.
İSLAM KALKINMA BANKASI
*İslam konferansı kuruluşunun alt
kuruluşudur.
*Dünya bankası modeli örnek olmuştur.
*1975 yılında kurulmuş Suudi
Arabistan(Cidde)merkezi
*Türkiye kurucu üye
*22 kurucu üyesi vardır.Şu anda üye sayısı
56
*Üye olma şartları;
1.İslam konferansı
örgütüne üye olmaktır.
2.Bankanın
güvenörler kuruluna üyelik işleminin onaylanması gerekir.
BANKANIN AMAÇLARI
1.Üye
ve üye olmayan Müslüman topluluklarda İslam hukukuna uygun olarak
ekonominin,kalkınmanın teşvik edilmesi ve geliştirimesi
2.İslam kalkınma
örgütü üyeleri arasında sermaye ticaretini kolaylaştırmak
3.Üye ülkeler
arasında serbest ticareti geliştirmek
4.Üye ülkelerdeki
ekonomik ve sosyal kalkınma amaçlı kamu ve özel sektör projelerine destek olmak
5.Üye ülkeler
arasında teknik işbirligini geliştirmek ve teknik yardım saglamak
Bankanın 3 organı vardır.
1.Güvenörler
2.Yönetim kurulu
3.Başkanlık
*Bunların yetkileri digerleri ile aynı
*Güvenörler üye ülke maliye bakanı
düzeyinde temsil edilir.
*Yönetim 18 üyeden oluşur.9+9 şeklinde
temsil sözkonusudur.İlk 9 temsil gücü en yüksek ülkeler.Diger 9 ülke 47 ülkeyi
temsil eder.
*Başkanlık sermaye katılımı en fazla olan
ülke S.arabistan dadır.
2 temel kaynagı vardır.
1.Üye ülke sermaye
katılım payları
2.Banka
kaynaklarının degerlendirilmesinden elde edilen kar.
*Üye ülkelere 2 tür kredi verir.
1.İmtiyazlı destek
2.Normal destek
*İmtiyazlı destek normal destege göre daha
iyidir.
Üye ülkelere 15-25 yıl arası degişen vadeli
finansman destegi saglar.Bankaya üye tüm ülkeler bu destekten yararlanır.
Ekonomik ve sosyal gelişmeyi destekleyen
projelere kredi saglar.
Destek olurken çeşitli finansman araçları
kullanır.Bunlar:
1.Ödünç finansman:Finansman
belli süreligine verilir.Bu işlerden %2.5 i geçmeyecek idari masraf keser.
Bu finansman faizsiz projelere
verilir.Kazancı ve faliyeti hiçbir şekilde faiz geliri elde etmemelidir kredi
verilen yer.
2.Leasing-Finansal kiralama:Banka
destekledigi projenin ihtiyaç duydugu araçları kiralamak suretiyle finansman
destegi saglar.
3.Taksitli Satış:İhtiyaç
duyulan ekipmanı taksitler halinde satar.
4.Eşit katılım:Banka projelerinin finansmanları
katılıyor.Toplam sermayenin en fazla 1/3 oranında katılabilinir.
*İslam kal. Ban. Üye ülkelerdeki sosyal
yardımı destekleyen her türlü kamu ve özel sektör gelişimlerine destek saglar.
*Türkiye en fazla
destek alan ülkelerdendir.
EKONOMİK İŞBİRLİGİ VE
KALKINMA ÖRGÜTÜ(OECD)
Kuruluşu 1961 dir.
Geçmişi 1.dünya savaşına gider.
20 kurucu üye ile kurulmuştur.
Üye ülkelerin 18 tanesi Avrupa ülkesi 2
tanesi Amerika-Kanada.Bugün için 34 üyesi var
En son katılım 2010 da.4 ülke
Büyük çogunlugu gelişmiş ülkelerdir
üyelerinin.Fakat gelişmekte olan ülkelerde vardır.
Türkiye oecd üye ve kurucu üyesidir.
Oecd av. Eko. İşbir.konf. devamıdır.
Sovyet Rusyaya karşı kurulmuştur.Fakat şu
anda oecd ile Rusya arasında müzakereler vardır.
Misyonu:Tüm dünyada insanların ekonomik ve
sosyal durumunu iyileştiren politikalar geliştirmektir.
OECD dünya ekonomisinin ynetimde altyapı
oluşturan ve bu çerçevede küresel manada önem kazanan konularda çalıoşma yapan
öncü ve temel kuruluştur.
OECD NİN AMAÇLARI
*Demokrasi ve serbest piyasa ekonomisini
benimsemiş ülkeleri bir araya getirerek bu ülkelerdeki mali istikrarı saglamak
ve korumak
*Sürdürülebilir büyümeyi saglamak hayat
standartın yükselterek yeni iş imkanları oluşturmak
*İşsizligi ve yoksullugu azaltmak gibi
konularda dünya ekonomisinin kalkınmasına katkıyı amaçlayan bir kurumdur.
*Deneyimlerini ülkelerle paylaşan ve birlikte
çalışma kültürünü önemseyen bir kuruluştur.
*Ekonomik
sosyal ve çevresel degişimlerin yönünü belirlemeye çalışan ve ülkelerle
birlikte çalışan bir kurumdur
Ülkelere 4 ana konuda destek verir.
1.Piyasaların şirketlerin ve kurumların
fonksiyonlarını icra edebilmesi için ekonominin ihtiyaç duydugu güven ortamını
tesis etmek
2.Gelecekte
sürdürülebilir büyümenin saglanabilmesi için ülkelere saglam kamu maliyesinin
gerekliligi konusunda destek vermek.
3.Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarını
teşvik etmek.(Yeşil büyüme stratejileri ve innovasyon aracılıgı ile büyüme için
yeni kaynakların oluşumuna destek vermek)
4.Tüm insanların
çalışma yeteneklerini arttıran ve gelecekte yeni iş imkanları oluşturacak
projeleri desteklemek.
OECD NİN YOL HARİTASI
*Veri toplar
*Analiz eder.
*Tartışır ve raporlar
*Karar verir
*Uygular
-Ülkelere ilişkin raponlar yayınlar ve
tespitler ve tahminlerde bulunur.Tavsiyelerde bulunur
Teşkilat yapısı
1.KONSEY:Daimi
temsilciler düzeyinde yıllık toplanır.Kararlar oyla belirlenir.Temsilcinin oy
hakkı yoktur.Küresel parasal sorunlar ele alınır.
2.SEKRETERYA:1
başkan
1 veya daha fazla
yardımcı
OECD nin olagan işlerini yürütür.Başkan
üye ülke delegasyonu ile irtibatı saglar.
KOMİTELER:İhtisas
komisyonlarıdır.
Alanında uzmanların bulundugu komisyondur.
OECD BÜTÇESİ
OECD üye ülkeleri tarafından fonların
kurumdur.
Üye Ülkerler bütçeye katkı saglarlar.
Ülkeler ekonomik büyüklügüne göre bütçeye
katkı saglarlar.
2 yılda bir gözden geçirilir bütçe
347.000.000 euro bütçesi var 2012 de
Üye ülkeler bütçe dışında mali katkı
saglayabilirler
Oecd uluslar arası bir kuruluştur.Fakat mali kuruluş degildir.Bu nedenle ımf ve
dünya bankası gibi hibe ve kredi vermez
OECD model vergi anlaşmalarında ikematkah ilkesi esas alınır.Çünkü
büyük kısmı sermaye ihraç eden ülkelerdir.
Yorumlar
Yorum Gönder