Ana içeriğe atla

Uluslararası Maliye

          Bir ülkenin kaynakları bellidir.
    -Yurtiçi (gsyih)
    -Dış alem faktör geliri
    -Net yurtdışı transferler.(dış tasarruflar)
   *Bunlar Ödemeler dengesini sağlamak amacıyla.
   *Dış denge ve ödemeler dengesinden bahsediliyorsa cari denge kurulmuş olmalı.
   Cari denge:
   1.Görünmeyen kalemler dengesi
   2.Dış ticaret dengesi
    İhracat geliri+hizmet geliri+diğer gelirler-(ithalat gideri+hizmet gideri+diğer giderler+cari transferler)=Cari denge
    -Cari denge pozitif ise(+) cari fazla söz konusudur.
    -Cari fazla ise ülkenin dış gelirleri artmış.
    -Açık varsa borçlar artmış.
    *Cari açık olan ülkeler cari fazla ülkelerden finans ederler.
    *Ekonomik denge için cari denge şarttır.




  ULUSLAR ARASI MALİ PİYASALAR
  Paranın 2 işlevini düzenlerler.
  1-İşlem fonksiyonu(Ödeme aracı olma)
  2-Değer saklama
   Bir para hem ulusal hem de uluslar arası piyasada kullanılıyorsa o para rezerv bir paradır.
   Rezerv para: Biriktirilebilir para
    Para u.a ticarette, borç ve kredi ödemelerinde kullanılıyorsa paranın ödeme fonksiyonu kullanılıyordur.
    Para hem değer saklama hem de ödeme aracı olabilir. Nedeni rezerv para olmasıdır.
    Bir para dış ticaret, günlük işlemler, u.a alışverişlerde kullanılıyorsa rezerv paradır.
   Euro ve dolar rezervdir.
    U.a mali piyasalarda işleme göre isim değişir.
   Döviz alınıp satılıyorsa: döviz piyasası
    Kredi alınıp satılıyorsa: Kredi piyasası
   Piyasaların Aktörleri
   Devletler
   Resmi kurumlar
   Yerel kurumlar(belediyeler)
   Sosyal güvenlik kurumları
   Özel finans kurumları

U.A PARA SİSTEMİ ALAN SİSTEMLER
   1.Altın Standardı Sistemi:
    Ülkeler paralarının değerini altına sabitlerler. Bu yüzden ülke paralarının değeri aynı kalır.
    -Piyasaya ne kadar altın sürüleceğini altın rezervi ve piyasadaki altın belirler.
    -Altın rezervi azalırsa piyasada dolaşan altın artar. Dolayısıyla fiyatlar düşer.
2.Bretton Woods Sistemi:
     Bu sistem 1944 yılında altın standartları sistemini sonlandırmış ve IMF ile dünya bankasının kurulmasına neden olmuştur.
    Bu sisteme göre; ülkeler paralarının değerini altın rezervi ve Amerikan dolarına sabitlerler. Fakat uygulamada altın karşılığı parası olan tek ülke ABD’dir. Diğer ülkeler ABD dolarına sabittirler.
ÖZELLİKLERİ:
   A.İstikrarlı döviz kuru
   B.Sermaye kontrolleri
   C.Tam istihdam ve refaha yönelik para ve maliye politikaları
3.Mali Serbestleşme Sistemi
   -Dalgalı döviz kuru: Piyasa belirler
   -Sermayenin serbestleşmesi: Engelleri kaldırır.
   - Tam istihdam ve refaha yönelik para ve maliye politikaları.
ULUSLARARASI MALİ KURULUŞLAR
    Kuruluşuna ve sermayesine birden fazla ülkenin katıldığı, faaliyetlerinden de birden fazla ülkenin yararlandığı kuruluşlardır.

    Yardım konsarsisyonu u.a. mali kuruluş değildir.(sermaye yok)
    38 üyeyle kurulmuş şu anda 188 üyesi vardır.
AMAÇLARI
Dünya bankası finans sağlamadığı durumlarda finans sağlar
    U.a. ticarette ödeme güçlüklerini ortadan kaldırmak ve likiditiye sağlamak
    Az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin kalkınma hamlelerini yardımcı olmak.
    U.a. işbirliğini teşvik ederek iktisadi kararların daha kolay ve işbirliği içinde alınmasını teşvik etmek
     Bir kısmı Avrupa birliğince
    Bir kısmı küresel ölçekte faliyette bulunanlarca
    Bir kısmı bölgesel(Avrupa k. Bankası, İslam ülkeleri kalkınma bankası)



AVRUPA BİRLİGİ(1957)
    Kurulurken temel amacı ekonomik birliktir. Şimdiki amacı bununla beraber siyasi birliktir
    (Avrupa kömür çelik birliği, Avrupa Atom enerjisi kurumu ve Avrupa ekonomik topluluğunun ) birleşmesi ile oluşmuş.
Kurucu 6 ‘lar:
*Almanya                    *Fransa
*İtalya                       *Hollanda
*Belçika                     *Lüksemburg
    *Türkiye’nin AB tecrübesi Ankara Antlaşması ile başlar.
1973 yılı: İngiltere(Euro kullanmıyor),İrlanda, Danimarka
1981 yılı: Yunanistan(Türkiye davet edilmiş ama kabul etmemiş)
1983 yılı: Portekiz, İspanya
1986 yılı: Avusturya, Finlandiya, İsveç
2004 e kadar üye kabul etmemiş
2004 yılı 10 üye
2013:Hırvatistan
*********************************** 
    


     Uluslar arası mali kuruluşların bazılarının hukuki bağımsızlığı yoktur.(bazılarının var)
     Hukuki bağımsızlığı olanlar sermaye piyasasından yararlanarak kredi vermeleri söz konusudur. Kendilerine ait gelirleri vardır. Bağımsız olmayanların kendi finans kaynağı yoktur. Kaynaklarını ulusal bütçelerden sağlarlar.
    Avrupa kömür çelik birliğinin bağımsızlığı yok. A.B bütçesini kullanır.
    Avrupa yatırım bankasının hukuki bağımsızlığı vardır
    Uluslar arası mali kuruluşların bir kısmı fon, bir kısmı ise banka karakterlidir.(Sermaye yapısıyla ilgili)
      Fon olanlar: Kaynakları üyelerinden aidat şeklinde ödemeyle gerçekleşir.
     Banka karakterli: Kaynağı tek seferde katılım payı olarak tek ödeme şeklinde olanlardır.(Sermaye artttırımı ihtiyacı olursa tekrar üye ülkelere başvururlar.)
    ‘’Fon’’ geçenlerin büyük kısmı fon kaynaklıdır.(İstisna Avrupa mülteciler fonu banka karakterli)
     Fon karakterlilerin kaynakları tükenirse bir süreliğine tatile girebilirler.
    IMF dünyanın en çok altın bulunduran kurumudur.

KISA VE ORTA VADELİ DÖVİZ KREDİLERİ
    *Ülkenin rezerv ihtiyacı içinde olması gerekir.
    *Ülkenin geri ödeme planı ortaya koyması ve bu plan rezerv arttırıcı nitelikte olmalıdır.
    *Ülkenin ödemeler dengesi bilançosunu iyileştirecek politikalar izleyeceğini taahkuk etmesi gerekir.
    *Ülkenin acil desteğe ihtiyaç duyması gerekir.(Savaş, afet)
     *Develasyon sözü vermelidir.(Develasyon: Ülkenin parasının değerinin düşürülmesi)
UZUN VADELİ DÖVİZ KREDİLERİ
    *Kar amaçları yoktur.
    *Uluslar arası yardım çerçevesinde yapılırlar.
    *Kısmi finansman esastır.(%100 ü değil bir kısmı karşılanır.)
    *Uzun vadeli yatırım proje finansmanı esastır..(Belli projelerin desteklenmesi için kredi verirler.)(Dünya bankası uzun vadeli)
    *Uluslar arası katılım esastır.(Birden fazla kurumdan finansman sağlanmalı)



ULUSLAR ARASI MALİ KURULUŞLARIN ÖNEMLİLERİ
IMF(ULUSLAR ARASI PARA FONU)
    1947 de TÜRKİYE üye olmuş
    Bugün 188 üyesi var
    En son Güney Sudan üye olmuştur(2012)
    Amacı: Ülkelerin karşılaştığı ödemeler dengesi sorunlarını çözmek ve ithalat kısıtlamalarına sistemlerini önleyerek uluslar arası ticaretin gelişmesini sağlamaktır(Yapısal reformların gerçekleşmesi için kredi verir)
   Bugün için temel amaç küresel kamusal mal olarak değerlendirilen finansal istikrarı sağlamaktır.
Küresel işbirliğini sağlamak.
Küresel parasal işbirliğini geliştirmek
Uluslararası ticareti kolaylaştırmak
Yüksek istihdam ve sürdürülebilir büyümeyi sağlamak
Yoksullukla mücadele ve yoksulluğu azaltmaktır.
IMF teşkilat yapısı:
-Güvernörler kurulu
-Yönetim kurulu
-Başkan


GÜVERNÖRLER
    *En üst düzey karar organıdır.
    *Üye ülke maliye, hazine bakanları veya merkez bankası başkanından oluşur.
    *Üye kovma, askıya alma, yeni üye kabulü yetkileri vardır.
    *Kota artımı konusunda yetkili kurumdur.(Kota IMF ye üye ülkelerin temsil gücünü belirler. Ekonominin gelişmişliği ile ilgilidir.
    *Ülke paralarının değerinin degiştirirmesi ve IMF parası (sdb)karşısındaki degiştilirmesi görevi vardır.
YÖNETİM KURULU
(İCRA DİREKTÖRLERİ KURULU)
    Güvenörlerin verdiği yetki ile çalışan, fonun olağan işlerinin yürütülmesinden sorumlu kurumdur.
     24 üyesi vardır.
     180 ülkeyi 16 sandalye temsil eder.
    3’ü seçim ile geliyor: Rusya, Çin, Suudi Arabistan
     Temsil gücü en yüksek olanlar: ABD, Fransa, İngiltere, Almanya, Japonya
BAŞKAN VE SEKRETERİ
     Personel ve yönetim kurulunun başıdır.
     IMF nin medya yüzü. Basınla ilişkileri yürütür.
     1 başkan 3 yardımcı
     Amerikacın temsil gücü %17
     Şuan başkan Fransız

IMF NİN KAYNAKLARI
     Üye ülkelerin sermaye katılım paylarını belirleyen kotalardır.
     1.Ağırlık ve temsil gücü ifade eder
    Kotası en yüksek 5 ülke:
    ABD,Japonya,Almanya,İngiltere ve Fransa
     *Kota yüksekse temsil gücüde yüksektir.
     2.IMF nin ihtiyaç duyması halinde İMF den kullanılacak kredi miktarını belirler.
    Kotanın 5 katı kadar kredi kullanılabilir.İstisna olarak daha fazlası söz konusu olabilri.
     3.Üye Ülkelerin IMF den rezerv olarak kullanabilecegi miktarı belirler.
     SDR rezerv türü ve hesap birimidir.
     SDR temsil gücü en yüksek 4 ülkenin paralarına göre belirlenir.(Dolar , Japon yeni,İngiliz sterlini,euro)
      Toplam IMF kotası 238.1 milyar SDR.2 katına çıkarılması hedefleniyor.
       Türkiye’nin toplam kotodaki payı %61
      IMF üye ülkelere ne tür borç verir ve nasıl verir?
      IMF kendi istegiyle kredi vermez.Üye ülkelerin talebine göre karar verir.
      Talep istikrar programının ana çerçevesi bulunan bir niyet mektubu ile talep edilir.IMF müzakere sonucu bir anlaşmaya varırırsa kredi verilir.
       2 tür kredi vardır.
      *İmtiyazlı kredi
      *Normal kredi
      *İMTİYAZLI KREDİ:Düşük gelirli ülkeler içindir.
      1.Genişletilmiş fon kolaylıgı
      2.Stanby kredisi kolaylıgı
      3.Hızlı(hızlandırılmış)kredi kolaylıgı
      1.Genişletilmiş fon kolaylıgı
     2013 yılı sonuna kadar 0 faizlidir.Taahhüt+hizmet ücretini aldıgı için kar eder.(Lİbor:Londra bankalar arası borçlanma oranı)
    Düşük gelirli ülkelerin ödemeler dengesi sorunlarını aşmak için tasarlanmış orta vadeli kredilerdir.Vadesi 17 yıla kadar çıkan bir kredi türüdür.
      2.Stanby kredisi kolaylıgı
    Kısa dönemli ödemeler dengesi sorunlarına çözüm bulmak için tasarlanan 4 yılı geri ödemesiz vadesi 8 yıla çıkabilen kredi imkanıdır.Tedbir amaçlı bir kredidir.
    3.Hızlı(hızlandırılmış)kredi kolaylıgı
      Acil ödemeler dengesi sorunu yaşayan ve kredilerin etkisine açık düşük gelirli ülkeler için tasarlanmış kredi imkanıdır.0 faizli 5,5 yıl geri ödemesiz vadesi 10 yıla kadar uzanan kredi imkanıdır.
      Normal krediler:Düşük gelirli ülkeler dılında kalan ülkeler için tasarlanmıştır.Ödemelr dengesi sorunu yaşayan ülkeler içindir.Faizlidir.
       1.Standby Düzenlemesi:
Ülkelerin karşılaştıgı kısa dönemli ödemeler dengesi sorunlarını ortadan kaldırmak için tasarlanmış bir kredi türüdür.
     Süresi 12 ile 36 ay arasında degişir.Geri ödeme süresi 12 ile 36 ay
      IMF ile Türkiye 19 standby  düzenlemesi yapmış ilki 1958 yılında sonuncusu 2005-2008
     Süresi 3 yıldır fakat Türkiye için ortalama 1.5 yıl yapılmış.
     Yararlanmak isteyen istikrar programını niyet mektubuyla iletirler.(1 defada en fazla kredi kullanan Ülke Türkiye’dir)
   


 2.Esnek kredi hattı kolaylıgı:
    Henüz krize yakalanmadıgı halde piyasadaki güven bunalımı nedenişyle her an krize yakalanabilecek Ülkerler için hazırlanan kredi kolaylıgıdır.Bu kredi krizin olumsuz etkilerini gidermek için tasarlanmış çok güçlü ekonomik temelleri olan ve geçmiş politika deneyimleri başarılı olan ülkeler için tasarlanmış kredi türüdür.(Bazı yeterlilik şartları vardır)
    3.İhtiyat ve Likidite Hattı:
    Üye ülkelerin krizle karşılaşmasını önlemek veya krizi bertaraf etmek için tasarlanan kredilerdir.
    Esnek kredi hattına başvuracak kadar ekonomik güce sahip olmayan ve deneyimleri başarılı başarılı ülkeler için tasarlanmıştır.
    4.Süresi Uzatılmış
    Bu destek orta ve uzun vadeli ödemeler dengesini sorunlarına giröiş olan ve ciddi makro ekonomik ve yapısal reformlar gerektiren ülkeler için tasarlanmıştır.
    Bazı yapısal reformların yerine getirilmesi şarttır.3 yıllık bir destektir.Vade 4,5-10 yıl arasındadır.(Portekiz –İrlanda yararlanmış)
     Acile Destek İmkanı:
     Afet ve savaş gibi durumlar sonucu ortaya çıkan ödemeler dengesi sorunlarını çözmek için tasarlanır.Geri ödemesi yoktur.
      Ek rezerv:IMF ile antlaşması belirlenmiş standby düzenlemesi varken ekonomik koşulların kötüleşmesi sonucu alınır.İstikrar programı olmalı ve bu istikrar programı yürürlükteyken ekonomik şarlar kötüleşmeli.
DÜNYA BANKASI KURULUŞLARI
  1.IBRD:(uluslar arası imar ve kalkınma bankası):188 üyesi vardır.IMF ye üye olmadan IBRD ye üye olunabilir
  2.IDA(uluslar arası kalkınma örgütü):172 üye
  3.IFC:(uluslar arası finansman kurulu):184 üye
  *IBRD ve IDA kamu kurum ve kuruluşlarına destek saglar.IFC ise özel sektörün gelişmekte olan ülkelerine destek verir.Sermaye payı özel sektör agırlıklı kuruluşlara destek verir
   4.MIGA:(çok taraflı yatırım garanti ajansı):177 üye
   Üyelerin 25 tanesi gelişmiş 152 tanesi gelişme olan ülkedir.
   5.ISCID:(uluslar arası uyuşmazlıgı çözüm merkezi:152 üye
   *IBRD ve IDA dünya bankasını oluşturur.Bugünkü amaçları küresel düzeyde yoksullukla mücadele etmektir.
   *IBRD orta ve düşük gelirli ülkelerde yoksullukla mücadele eder.IDA ise en fakir ülkelerde mücadele eder.Organizasyon yapıları aynıdır.
DÜNYA BANKASININ AMAÇLARI
    *Savaşta tahrip olan ülkelerin yeniden imal edilmesi ve yapılandırılması ve kalkınmanın desteklenmesi ve bunun için finansman saglanmasıdır.
    *Bugün için temel amaç:Yoksullugun azaltılması,bu çerçevede sürdürülebilir büyümenin saglanması ve üye ülkeler arasındaki işbirliginin geliştirilmesidir.
   Diger amaçları:
    * Verimli yabancı sermaye yatırımlarını teşvik etmek,harekete geçirmek ve gelişmekte olan ülkelere akışını özendirmektir.
   * Bir diger amacı özel yabancı yatırımlara garanti vererek ve özel yabancı yatırımların yetersiz oldugu durumda kendi yatırımını teşvik etmek
   *Arz yönlü politikaları teşvik etmek
   *Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarına katkı veren program ve projelere destek vermek.
   *Gelişmiş olan ülkelerin mali kaynaklarını gelişmiş Ülkerlere kanalize ederek bu ülkelerin yaşam kalitesini arttırmak
   *Uluslar arası ticareti geliştirmek ödemeler dengesini saglamak için kalkınma amaçlı uluslar arası yatırımları özendirmek
    *Dünya bankası gelişme yolundaki ekonomilerin alt yapı yatırımlarını destekleyerek dünya ticaretine ortak olma misyonu ile çalışan bir kurumdur.
     *‘’Biz klasik anlamda banka degiliz;yoksullugu azaltmak ve kalkınmayı desteklemek misyonuyla çalışan kurumuz’’ derler.
     *2 kurumlu bir kuruluştur.IBRD ve IDA
     *Gelişmekte olan ve az gelişmiş ülkelerin kalkınmalarına finansman saglayan yerel işletmelere finansman saglar.
DÜNYA BANKASININ ORGANİZASYON YAPISI
  3 ana  organa sahiptir
  1.GÜVENÖRLER KURULU
  2.İCRA DİREKTÖRLERİ KURULU
  3.BAŞKANLIK
   1.GÜVENÖRLER KURULU:
   *Bankanın en üst düzey karar organı
   *Banka ana politikasını belirler.
   *Yeni üye askıya alma işlemlerini yapar.
   *Üye ülkelerin bankadaki sermaye paylarını düzenlerler.
   *Banka gelirlerinin dagıtımı
   *Diger uluslar arası kuruluşlarla işbirligi
   *Banka ana kuruluşunun işleyişinde degişiklik yapılması
İşlerini yaparlar
   -Dünya bankası güvenörleri ile IMF güvenörleri aynı anda toplanır.
   *Toplantı yeter sayısı 2/3 kadardır.
   YÖNETİM KURULU
   Güvenörler kurulunun verdigi yetki ile çalışan ve bankanın genel faliyetlerinin yürütülmesinden sorumlu yönetim birimidir.25 üyesi vardır.8 ülkenin kendi sandalyesi var :5+3
   3 ülke şeçimle gelir.
   17 sandalyede 180 ülke temsil edilir.
   BAŞKAN:
    Yönetim kurulunun başı
    5 yıllıgına seçilir.
    ABD vatandaşıdır.
    Başkan genel yönetimden sorumludur.
DÜNYA BANKASININ KAYNAKLARI
   1.Üye ülke sermaye katılım payları
    2.Sermaye piyasasından borçlanma imkanı
    3.Banka kaynaklarından degerlendirilmesinden elde edilen gelirler.
   IBRD:(uluslar arası imar ve kalkınma bankası):Kendisinden kredi talebi bulunanlara en yüksek dereceden (AAA) tahvir vererek borçlanmalarına imkan saglar.
   Dünya bankası kredileri ya düşük yada faizsiz kredilerdir.Vadesi 15 ile 20 yıl arası degişen kredilerdir.
Kredi verilmesi için bazı koşullar.
   1)Üye ülkelerin kredi ihtiyacı açık olmalı ve bu ihtiyacın uygun maliyetle sermaye piyasalarında karşılanamıyor olması gerekir.
    2)Bir projenin finanse ediliyor olması gerekir.
    3)Kefil verirken kefil yada garantür olan ya devletlere ya da devletin garantür oldugu kurumlara kredi verilir.
    4)Karşısında muhatap arar.Muhattap resmi kurum olmalıdır.
    5)Alınan kredilerin ödenebilir bir limitinin olup olmadıgına bakılır.
5 TÜR KREDİ VERİLİR
  1)Proje kredisi
   2)Proje dışı kredi
   3)Yatırım kredisi ve ithalat kredisi
  4)Sektöre uyum kredisi
  5)Karma kredi
  Not:*Dünya bankası özel kesime dogrudan kredi vermez



YATIRIM KREDİLERİ
   1)Gelişmekte olan ülkelere verilen kredilerdir.
    2)Devlet ya da garantür kuruma verilir.
   3)Altyapı,sanayi,saglık gibi projelere yöneliktir.
   4)Kredi açılan öncelikli yatırım alanı bu ülkelerdeki yaşam kalitelerini yükseltmeye yönelik alanlardırç
   5)Kredi verilen projeler ülkenin kalkınmasında katkı yapacagı düşünülen projelerdir.
İTHALAT KREDİSİ
    Ülkelerin hedeflenen büyümeyi yakalayabilmesi için gerekli kıldıgı ithalatın finansmanını saglar.
    Dünya bankasının sagladıgı en iyi kredi yatırım kredisidir.
ULUSLARARASI KALKINMA BİRLİGİ(IDA)
   Dünya bankası grubu kuruluşlarındandır.
   Yoksullukla mücadele amacıyla oluşturulmuştur.
   Kuruluş misyonu yoksullukla mücadele etmektir.
   En yoksul ülkelere ülkelere yardım ve finansman saglayan dünya bankası grubu kuruluşudur.
   Ida faizsiz uzun vadeli ve kendi para birimini üzerinden geri ödeme imkanı saglayan kredi veren kuruluştur.
   Ida nın kredileri uzun vadeli ve kendi para biriminden geri ödeme sagladıgı için yumuşak kredilerdir.
   AMAÇLARI:
   Verimlilik saglayan kredilerin desteklenmesi.
   Yoksul ülkelerde yaşam kalitesinin arttırılması.
    3 ana organı var:Güvenörler,İcra kurulu,başkanlık
   IBRD ve IDA nın personeli aynıdır.
  IDA’nın kaynakları
  1.Üye ülke sermaye katılım payları:Örgüttekiii üyelerin temsil gücünü ifade eder.
   IDA kaynaklarının büyük kısmını 30 ülke karşılıyor.Geriye kalan 142 ülke çok az kısmını karşılıyor.
   2.İHALE KATILIM:Üye ülke sermaye payları yetersiz kaldıgında üye ülkelere tekrar başvurulup üye ülkelerin örgüte katkısı ilave katılım olarak kabul edilir.
    İlave katılım temsil gücü üzerinde herhangi bir etkisi söz konusu degildir.
  

   3.DÜNYA BANKASI GELİRİNDEN AKTARILAN YILLIK PAYLAR:
   IDA yoksul ülkeler için hibe ve yardım saglayan ve kredi veren en önemli kuruluştur.
   Kaynakları her 3 yılda bir 40 gelişmiş ülke tarafından gözden geçirilir.
   Ida’nın vermiş oldugu kredilerin %50 den fazlası Afrika ülkelerine gider.
  IDA dünyanın en büyük faizsiz kredi saglayan kuruluşudur.
   Vadesi 35-40 yıla kadar gider.
   Türkiye’nin Ida fonlarına önemli katkıları vardır.
   Hibe ve yardımları ayrıcalıklı kredi niteligindedir.
ULUSLAR ARASI FİNANSMAN KURUMU
    Dünya banksının özel sektöre yardım saglayan kuruluşudur.
    Üye ülkelerin büyüme ve kalkınma çabalarına özel kesimi desteklemek suretiyle katkı verir.
   Kuruluş amacı geliemekte olan ülkelerdeki özel yatırımları teşvik etmektir.
 



BUNUN DIŞINDAKİ AMAÇLARI
  Gelişmekte olan ülkelerde açık ve kabetçi iasaların oluşumunu destekleme
  Bu ülkelerde firma ve özel kesim ortaklarının finansman ihtiyacını saglamak.
   Finansal kaynakların özel kesimin gelişimini desteleyecek şekilde bu ülkelere transferini saglamak
  Üretken ve verimli iş ortaklarının yaratılması ve hayati nitelikteki hizmetlerin gerçekleştilmesi
   Kaynakları:
   1)Üye ülke sermaye katılım payları
   2)Uluslar arası piyasalardan borçlanma
   3)Dünya bankasından aktarılan yıllık gelirler.
   4)Kendi faliyetlerinden elde edilen gelirler.
    *Proje kredisi hissedarlık yoluyla katılım ve diger krediler şeklinde 3 tür destekte bulunurlar.
    *Firma düzeyinde kalkınma etkisi yapan desteklerde bulunuyor.
    Bunlar:
   1.Firmaya dogruya yatırım hizmeti ve varlık yönetimi
    2.Danşmanlık şeklinde
    3.Standart belirlenmesi şeklinde
   4.İyi bir iş ortamının saglanması şeklinde
    Olur…
    Kredilerin vadesi 5-15 yıl arasında degişir.Geri ödeme süresi söz konusudur.Ve taksitler halinde ödeme söz konusudur.
    *IBRD ve IDA kamu kurum ve kuruluşlarına
     *IFC  ise özel sektör kuruluşlarına kredi verir.
AVRUPA YATIRIM BANKASI
    Geçmişi 1954 yılına gider 1958 yılında kurulan bir mali kuruluştur.Roma antlaşmasında kurulmasına onay verilmiştir.
    AB ye baglıdır ve hukuki bagımsızlıgı vardır.
   A.Y.B.  AB nin omurgasıdır.Bel kemigidir.
   Misyonu;AB hedeflerini ileri taşıyan uzun vadeli yatrımlarını finanse etmektir.
   Kuruluş amacı:AET amaçlarına uygun olarak kıtanın ekonomik kalkınmasına destek olmak amacıyla kurulmuş bir mali kuruluştur.
   Amaçları:A.B dengeli ve sürekli gelişimini desteklemek.
   A.B ekonomik gelişimini kolaylaştırmak
   A.B hedeflerine uygun olarak proje finansmanı için sermaye saglamak
   Bu projelerin gerekli kıldıgı sermayeyi finans piyasalarından borçlanmak suretiyle temin etmek.
    A.Y.Bankası A.B. çıkarlarına ve birlik ilkelerine uygun olarak kendi öz kaynakları ile A.B. içindeki kalkınma hedeflerini destekler.
    Bu çerçevede saglam yatırımlar için uzun vadeli finansman saglar.
İSLAM KALKINMA BANKASI
   *İslam konferansı kuruluşunun alt kuruluşudur.
    *Dünya bankası modeli örnek olmuştur.
    *1975 yılında kurulmuş Suudi Arabistan(Cidde)merkezi
    *Türkiye kurucu üye
    *22 kurucu üyesi vardır.Şu anda üye sayısı 56
    *Üye olma şartları;
    1.İslam konferansı örgütüne üye olmaktır.
    2.Bankanın güvenörler kuruluna üyelik işleminin onaylanması gerekir.






BANKANIN AMAÇLARI
     1.Üye ve üye olmayan Müslüman topluluklarda İslam hukukuna uygun olarak ekonominin,kalkınmanın teşvik edilmesi ve geliştirimesi
    2.İslam kalkınma örgütü üyeleri arasında sermaye ticaretini kolaylaştırmak
    3.Üye ülkeler arasında serbest ticareti geliştirmek
    4.Üye ülkelerdeki ekonomik ve sosyal kalkınma amaçlı kamu ve özel sektör projelerine destek olmak
    5.Üye ülkeler arasında teknik işbirligini geliştirmek ve teknik yardım saglamak
    Bankanın 3 organı vardır.
    1.Güvenörler
    2.Yönetim kurulu
    3.Başkanlık
   *Bunların yetkileri digerleri ile aynı
    *Güvenörler üye ülke maliye bakanı düzeyinde temsil edilir.
    *Yönetim 18 üyeden oluşur.9+9 şeklinde temsil sözkonusudur.İlk 9 temsil gücü en yüksek ülkeler.Diger 9 ülke 47 ülkeyi temsil eder.
     *Başkanlık sermaye katılımı en fazla olan ülke S.arabistan dadır.
   

2 temel kaynagı vardır.
    1.Üye ülke sermaye katılım payları
    2.Banka kaynaklarının degerlendirilmesinden elde edilen kar.
    *Üye ülkelere 2 tür kredi verir.
    1.İmtiyazlı destek
    2.Normal destek
    *İmtiyazlı destek normal destege göre daha iyidir.
    Üye ülkelere 15-25 yıl arası degişen vadeli finansman destegi saglar.Bankaya üye tüm ülkeler bu destekten yararlanır.
    Ekonomik ve sosyal gelişmeyi destekleyen projelere kredi saglar.
    Destek olurken çeşitli finansman araçları kullanır.Bunlar:
    1.Ödünç finansman:Finansman belli süreligine verilir.Bu işlerden %2.5 i geçmeyecek idari masraf keser.
    Bu finansman faizsiz projelere verilir.Kazancı ve faliyeti hiçbir şekilde faiz geliri elde etmemelidir kredi verilen yer.
   2.Leasing-Finansal kiralama:Banka destekledigi projenin ihtiyaç duydugu araçları kiralamak suretiyle finansman destegi saglar.
   3.Taksitli Satış:İhtiyaç duyulan ekipmanı taksitler halinde satar.
  
4.Eşit katılım:Banka projelerinin finansmanları katılıyor.Toplam sermayenin en fazla 1/3 oranında katılabilinir.
   *İslam kal. Ban. Üye ülkelerdeki sosyal yardımı destekleyen her türlü kamu ve özel sektör gelişimlerine destek saglar.
    *Türkiye en fazla destek alan ülkelerdendir.
EKONOMİK İŞBİRLİGİ VE KALKINMA ÖRGÜTÜ(OECD)
    Kuruluşu 1961 dir.
    Geçmişi 1.dünya savaşına gider.
    20 kurucu üye ile kurulmuştur.
    Üye ülkelerin 18 tanesi Avrupa ülkesi 2 tanesi Amerika-Kanada.Bugün için 34 üyesi var
    En son katılım 2010 da.4 ülke
    Büyük çogunlugu gelişmiş ülkelerdir üyelerinin.Fakat gelişmekte olan ülkelerde vardır.
    Türkiye oecd üye ve kurucu üyesidir.
    Oecd av. Eko. İşbir.konf. devamıdır.
    Sovyet Rusyaya karşı kurulmuştur.Fakat şu anda oecd ile Rusya arasında müzakereler vardır.
    Misyonu:Tüm dünyada insanların ekonomik ve sosyal durumunu iyileştiren politikalar geliştirmektir.
    OECD dünya ekonomisinin ynetimde altyapı oluşturan ve bu çerçevede küresel manada önem kazanan konularda çalıoşma yapan öncü ve temel kuruluştur.
   OECD NİN AMAÇLARI
   *Demokrasi ve serbest piyasa ekonomisini benimsemiş ülkeleri bir araya getirerek bu ülkelerdeki mali istikrarı saglamak ve korumak
   *Sürdürülebilir büyümeyi saglamak hayat standartın yükselterek yeni iş imkanları oluşturmak
   *İşsizligi ve yoksullugu azaltmak gibi konularda dünya ekonomisinin kalkınmasına katkıyı amaçlayan bir kurumdur.
    *Deneyimlerini ülkelerle paylaşan ve birlikte çalışma kültürünü önemseyen bir kuruluştur.
    *Ekonomik sosyal ve çevresel degişimlerin yönünü belirlemeye çalışan ve ülkelerle birlikte çalışan bir kurumdur
    Ülkelere 4 ana konuda destek verir.  
   1.Piyasaların şirketlerin ve kurumların fonksiyonlarını icra edebilmesi için ekonominin ihtiyaç duydugu güven ortamını tesis etmek
    2.Gelecekte sürdürülebilir büyümenin saglanabilmesi için ülkelere saglam kamu maliyesinin gerekliligi konusunda destek vermek.
   3.Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarını teşvik etmek.(Yeşil büyüme stratejileri ve innovasyon aracılıgı ile büyüme için yeni kaynakların oluşumuna destek vermek)
    4.Tüm insanların çalışma yeteneklerini arttıran ve gelecekte yeni iş imkanları oluşturacak projeleri desteklemek.
OECD NİN YOL HARİTASI
    *Veri toplar
    *Analiz eder.
    *Tartışır ve raporlar
    *Karar verir
    *Uygular
    -Ülkelere ilişkin raponlar yayınlar ve tespitler ve tahminlerde bulunur.Tavsiyelerde bulunur
    Teşkilat yapısı
    1.KONSEY:Daimi temsilciler düzeyinde yıllık toplanır.Kararlar oyla belirlenir.Temsilcinin oy hakkı yoktur.Küresel parasal sorunlar ele alınır.
   2.SEKRETERYA:1 başkan
                            1 veya daha fazla yardımcı
     OECD nin olagan işlerini yürütür.Başkan üye ülke delegasyonu ile irtibatı saglar.
    KOMİTELER:İhtisas komisyonlarıdır.
    Alanında uzmanların bulundugu komisyondur.



   OECD BÜTÇESİ
    OECD üye ülkeleri tarafından fonların kurumdur.
    Üye Ülkerler bütçeye katkı saglarlar.
    Ülkeler ekonomik büyüklügüne göre bütçeye katkı saglarlar.
    2 yılda bir gözden geçirilir bütçe
    347.000.000 euro bütçesi var 2012 de
    Üye ülkeler bütçe dışında mali katkı saglayabilirler
     Oecd uluslar arası bir kuruluştur.Fakat mali kuruluş degildir.Bu nedenle ımf ve dünya bankası gibi hibe ve kredi vermez
     OECD model vergi anlaşmalarında ikematkah ilkesi esas alınır.Çünkü büyük kısmı sermaye ihraç eden ülkelerdir.
                                                                                                                                                         

   



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).