Ana içeriğe atla

Savunma Sanayi

          Dünya'da soğuk savaşın sona ermesine ve süper güç çekişmelerindeki azalmaya rağmen savunma sanayi hala önemini sürdürmekte ve birçok ülkenin harcamalarında günümüzde ilk sırayı korumaktadır.

          Savunma sanayi harcamaları 1998 yılından sonra artmaya başlamış ve 1998-2001 yılları arasında reel artış oranı %7 civarında gerçekleşmiştir. 1998'den beri savunma harcamalarındaki artış öncelikle Ortadoğu ve Doğu Avrupa ülkeleri, Kuzey Amerika ve Doğu Asya'daki ekonomik, politik ve teknolojik trend değişiminin bir sonucudur. Dünyadaki toplam askeri harcamaların 2001'de cari fiyatlarla 839 milyar dolar olduğu tahmin edilmektedir.

         
 Türkiye içinde bulunduğu jeopolitik konumunda caydırıcı olabilmek için güçlü bir silahlı kuvvetlere sahip olmaya mecburdur. Silahlı kuvvetlerin gücü ise büyük ölçüde ulusal savunma sanayine, savunma sanayinin gücü de ülkenin sahip olduğu teknolojik düzeye bağımlıdır. O halde savunma sanayini güçlendirmek için amaç; ülkenin ulusal teknolojik düzeyinin yükseltilmesi olmalı ve kamu alımları bu amaca hizmet etmelidir.

                Soğuk savaşın sona ermesiyle genellikle NATO ülkelerinin savunma harcamalarında düşmeler gözlenirken, Türkiye’de aynı eğilim sözkonusu olamamıştır. Örneğin İngiltere’de savunma harcamalarının GSYİH içindeki payı 1998’de % 2.6’dan, 2002’de % 2.4’de düşmüştür. Bu oranlar aynı yıllar için İtalya’da sırasıyla % 2 ve % 1.9 olarak Türkiye’de ise % 4.4 ve % 5 olarak gerçekleşmiştir.

               Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı harcamaları toplamından oluşmaktadır. Bu harcamalardan en fazla payı Milli Savunma Bakanlığı almaktadır. Mesela 2001 yılında savunma bütçesinde Milli Savunma Bakanlığı’nın payı % 84.4, Jandarma Genel Komutanlığı’nın payı % 15.0 ve Sahil Güvenlik Komutanlığı’nın payı ise % 0.6’dır

          

  

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).