1.3.1. Pazarlama Nedir
Pazarlama, pazarın
yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın
gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen
araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya
şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır,
dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar
ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar
payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır
ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü
pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler
yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).
Pazarlamaya ilişkin olarak en yaygın kullanılan tanım Amerikan Pazarlama Derneği’nin yapmış olduğu tanımdır. Bu tanıma göre pazarlama, kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun şekilde değişimi sağlamak üzere, ürünlerin, hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını, fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama sürecidir (Pazarlama nedir(t.y.), yunus.hacettepe.edu.tr).
Bu tanımların ortak
noktası aranırsa şu sonuçlara ulaşılır (Cemalcılar: 1999, 6).
- Pazarlama insan
ihtiyaçlarının ve isteklerinin doyurulmasına yöneliktir.
- Pazarlama değişimi
kolaylaştırır ve gerçekleştirir.
- Pazarlama çeşitli
eylemlerden oluşur.
- Pazarlama eylemleri
insanlar ve örgütler tarafından yapılır.
-
Pazarlama eylemleri değişken çevre koşullarında yapılır.
-
Pazarlama eylemleri planlamalı ve kontrol edilmelidir.
Bakıldığı
zaman pazarlamanın günümüzde çok yaygın şekilde kullanıldığı görülür fakat
pazarlama geçmişte de en önemli mesleklerden biridir. Takas döneminden para
dönemine kadar pazarlamanın çok çeşitli dönemlerden geçtiği görülmektedir.
Buradan da anlaşılıyor ki pazarlama son derece önemli bir konuma sahiptir.
Çünkü insan istekleri olan bir varlıktır. Pazarlama istek yaratmaz fakat
ihtiyaç yaratır. İhtiyaçlar ve istekler de pazarlamanın başlangıç noktasıdır.
1.3.2. Pazarlama’nın Amacı ve Önemi
Pazarlama’nın
amaçları şunlardır (Pazarlamanın amacı(2011), www. okanerten.wordpress.com).
- Müşteri tatmini
sağlayan mübadeleleri gerçekleştirmek veya memnun müşteriler yaratmaktır.
- Tüketici istekleri
ve ihtiyaçları doğrultusunda ürünler üretmek ve tüketicinin tercihine sunmaktır.
Bu bağlamda pazarlama uygun bir ürünü, uygun zamanda, uygun bir fiyata ve uygun
tanıtım kanalları ile sunma görevini üstlenmektedir.
- Pazarlama günümüz
modem yaşamında önemli bir rol oynamaktadır. Bunun çeşitli nedenleri vardır.
Birincisi, pazarlama
üreticilerle tüketiciler arasında bir köprü görevi görerek çeşitli ekonomik
faydalar sağlamaktadır Bu faydalar arasında sahiplik faydası, zaman faydası,
mekan faydası ve şekil faydası yer almaktadır .
İkinci olarak,
pazarlama modem yaşamın en belirgin özelliklerinden olan tüketim kalıplarının
şekillenmesi ve tüketici tercihlerinin yönlendirilmesinde son derece belirleyici
bir rol oynamaktadır.
Üçüncüsü, özellikle
gelişmiş pazar ekonomilerinde pazarlama faaliyetleriyle ilgili alanlarda önemli
sayıda iş imkanları vardır.
- Günümüz Pazar
şartlarında işletmeler varlığını sürdürebilmek ve kar edebilmek için pazarlama
faaliyetlerinde bulunmak zorundadır. İşletme ile tüketici ara yüzeyi arasındaki
iletişimin sağlanması pazarlamanın en önemli görevidir.
1.3.3.Hedef Pazar Seçimi ve Stratejisi
Pazarlamacının ilk
görevi gireceği pazarı seçmektir. Başka bir deyişle, mallarını sunacağı hedef
pazarı belirlemektir. Sonra da hedef pazara uygun pazarlama karmasının
geliştirilmesine sıra gelir. Pazarın birçok bölümden oluştuğu bir gerçektir.
Söz gelişi tüketiciler pazarı, yer , gelir, yaş vb. değişkenlere göre bölümlere
ayrılabilir. Mal ya da hizmet, düşünce pazarlamak isteyen bir işletme ya da
örgüt önce pazarı bölümlemeli ve bir pazar bölümünü hedef pazar olarak seçmeli,
sonda da pazarlama eylemlerini seçtiği pazarlama bölümüne göre yönetmeli, daha
doğrusu uygun bir pazarlama karması geliştirmelidir (Cemalcılar: 1999, 36).
Hedef pazarı seçerken
aşağıdaki faktörler dikkate alınmalıdır (Hedef Pazar kavramı (t.y.),
www.kirbas.com).
- İsletmenin kaynakları
- Ürünün özellikleri
- Ürünün hayat eğrisindeki yeri
- Pazarın yapısı
- Rekabet durumu
Görüldüğü gibi hedef pazarı veya
pazarları seçerken birçok unsurun değerlendirilmesi söz konusudur.
Hedef Pazar
seçiminde şu iki yöntem söz konusudur.
- Tüm Pazar
Yönetimi
- Pazar Bölümleme
Yöntemi
Tüm
pazar yönetiminde isletme tüm pazarı homojen olarak düşünmekte, dolayısıyla
pazarın içinden bir bölüm seçmeye gerek duymamaktadır (Hedef Pazar kavramı
(t.y.), www.kirbas.com).
Pazar
bölümleme yönteminde ise pazar türdeş bölümlere ayrılır. İhtiyaçlar, satın alma
türdeşleri ve istekleri anı olan bölümler oluşturulur. İşletme tüm pazarı
oluşturan bölümlerden birini ya da birkaçını hedef pazar olarak seçer ve
seçtiği pazara uygun pazarlama geliştirir (Cemalcılar: 1999, 38).
Yorumlar
Yorum Gönder