Ana içeriğe atla

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir
Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Pazarlamaya ilişkin olarak en yaygın kullanılan tanım Amerikan Pazarlama Derneği’nin yapmış olduğu tanımdır. Bu tanıma göre pazarlama, kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun şekilde değişimi sağlamak üzere, ürünlerin, hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını, fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama sürecidir (Pazarlama nedir(t.y.), yunus.hacettepe.edu.tr).
Bu tanımların ortak noktası aranırsa şu sonuçlara ulaşılır (Cemalcılar: 1999, 6).
- Pazarlama insan ihtiyaçlarının ve isteklerinin doyurulmasına yöneliktir.
- Pazarlama değişimi kolaylaştırır ve gerçekleştirir.
- Pazarlama çeşitli eylemlerden oluşur.
- Pazarlama eylemleri insanlar ve örgütler tarafından yapılır.
            - Pazarlama eylemleri değişken çevre koşullarında yapılır.
            - Pazarlama eylemleri planlamalı ve kontrol edilmelidir.
            Bakıldığı zaman pazarlamanın günümüzde çok yaygın şekilde kullanıldığı görülür fakat pazarlama geçmişte de en önemli mesleklerden biridir. Takas döneminden para dönemine kadar pazarlamanın çok çeşitli dönemlerden geçtiği görülmektedir. Buradan da anlaşılıyor ki pazarlama son derece önemli bir konuma sahiptir. Çünkü insan istekleri olan bir varlıktır. Pazarlama istek yaratmaz fakat ihtiyaç yaratır. İhtiyaçlar ve istekler de pazarlamanın başlangıç noktasıdır.
1.3.2. Pazarlama’nın Amacı ve Önemi
Pazarlama’nın amaçları şunlardır (Pazarlamanın amacı(2011), www.     okanerten.wordpress.com).
- Müşteri tatmini sağlayan mübadeleleri gerçekleştirmek veya memnun müşteriler yaratmaktır.
- Tüketici istekleri ve ihtiyaçları doğrultusunda ürünler üretmek ve tüketicinin tercihine sunmaktır. Bu bağlamda pazarlama uygun bir ürünü, uygun zamanda, uygun bir fiyata ve uygun tanıtım kanalları ile sunma görevini üstlenmektedir.
- Pazarlama günümüz modem yaşamında önemli bir rol oynamaktadır. Bunun çeşitli nedenleri vardır.
Birincisi, pazarlama üreticilerle tüketiciler arasında bir köprü görevi görerek çeşitli ekonomik faydalar sağlamaktadır Bu faydalar arasında sahiplik faydası, zaman faydası, mekan faydası ve şekil faydası yer almaktadır .
İkinci olarak, pazarlama modem yaşamın en belirgin özelliklerinden olan tüketim kalıplarının şekillenmesi ve tüketici tercihlerinin yönlendirilmesinde son derece belirleyici bir rol oynamaktadır.
Üçüncüsü, özellikle gelişmiş pazar ekonomilerinde pazarlama faaliyetleriyle ilgili alanlarda önemli sayıda iş imkanları vardır.
- Günümüz Pazar şartlarında işletmeler varlığını sürdürebilmek ve kar edebilmek için pazarlama faaliyetlerinde bulunmak zorundadır. İşletme ile tüketici ara yüzeyi arasındaki iletişimin sağlanması pazarlamanın en önemli görevidir.



1.3.3.Hedef Pazar Seçimi ve Stratejisi
Pazarlamacının ilk görevi gireceği pazarı seçmektir. Başka bir deyişle, mallarını sunacağı hedef pazarı belirlemektir. Sonra da hedef pazara uygun pazarlama karmasının geliştirilmesine sıra gelir. Pazarın birçok bölümden oluştuğu bir gerçektir. Söz gelişi tüketiciler pazarı, yer , gelir, yaş vb. değişkenlere göre bölümlere ayrılabilir. Mal ya da hizmet, düşünce pazarlamak isteyen bir işletme ya da örgüt önce pazarı bölümlemeli ve bir pazar bölümünü hedef pazar olarak seçmeli, sonda da pazarlama eylemlerini seçtiği pazarlama bölümüne göre yönetmeli, daha doğrusu uygun bir pazarlama karması geliştirmelidir (Cemalcılar: 1999, 36).
Hedef pazarı seçerken aşağıdaki faktörler dikkate alınmalıdır (Hedef Pazar kavramı (t.y.), www.kirbas.com).
- İsletmenin kaynakları
- Ürünün özellikleri
- Ürünün hayat eğrisindeki yeri
- Pazarın yapısı
- Rekabet durumu
Görüldüğü gibi hedef pazarı veya pazarları seçerken birçok unsurun değerlendirilmesi söz konusudur.
Hedef Pazar seçiminde şu iki yöntem söz konusudur.
- Tüm Pazar Yönetimi
- Pazar Bölümleme Yöntemi
Tüm pazar yönetiminde isletme tüm pazarı homojen olarak düşünmekte, dolayısıyla pazarın içinden bir bölüm seçmeye gerek duymamaktadır (Hedef Pazar kavramı (t.y.), www.kirbas.com).

Pazar bölümleme yönteminde ise pazar türdeş bölümlere ayrılır. İhtiyaçlar, satın alma türdeşleri ve istekleri anı olan bölümler oluşturulur. İşletme tüm pazarı oluşturan bölümlerden birini ya da birkaçını hedef pazar olarak seçer ve seçtiği pazara uygun pazarlama geliştirir (Cemalcılar: 1999, 38).

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).