Türk havacılığının diriliş projesi.58 Yıl sonra yeni bir başlangıç. MKE 44 Uğur'dan sonra Türk mühendislerinin gurur kaynağı.O temel eğitim uçağı Hürkuş
Hürkuş yeni nesil temel eğitim uçağının hikayesi Mart 2006'ya dayanıyor aslında.Savunma Sanayi ve Tusaş arasında imzalanan anlaşmaya göre Hürkuş;gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip eğitim uçağı ile intibak,görerek,aletli uçuş,seyrüsefer,gece ve kol uçusu yapabilecek.
Proje aslında Türk havacılık sanayisinin dirilişidir.Türkiye'nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilecek kabiliyette olduğunun göstergesidir bu proje.Seri üretime geçen son uçağımız 1954'de Makine Kimya Enstisü tarafından tasarlanan MKE 44 uçağıydı.Ahşap mazemeden üretilen Uğur uçağı malesef uzun ömürlü olamamış yerini T-34 uçağına bırakmıştır.
Hürkuş A modeli 19 Ağustos 2013 tarihinde Tusaş tesislerinde ilk uçuşunu başarılı bir şekilde gerçekleştirmiştir.26 Ağustos 2013 tarihinde ise Hürkuş B nin sözleşmesi imzalanmıştır.
Hürkuş yeni nesil temel eğitim uçağının hikayesi Mart 2006'ya dayanıyor aslında.Savunma Sanayi ve Tusaş arasında imzalanan anlaşmaya göre Hürkuş;gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip eğitim uçağı ile intibak,görerek,aletli uçuş,seyrüsefer,gece ve kol uçusu yapabilecek.
Proje aslında Türk havacılık sanayisinin dirilişidir.Türkiye'nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilecek kabiliyette olduğunun göstergesidir bu proje.Seri üretime geçen son uçağımız 1954'de Makine Kimya Enstisü tarafından tasarlanan MKE 44 uçağıydı.Ahşap mazemeden üretilen Uğur uçağı malesef uzun ömürlü olamamış yerini T-34 uçağına bırakmıştır.
mke-44 Uğur uçağımız
Hürkuş aslında ismini Vecihi Hürkuş'tan alıyor.Peki kimdir Vecihi Hürkuş. 1896 yılında doğan Vecihi Hürkuş Türk pilot ve mühendis;havacılık tarihinin en önemli pilot ve mühendislerinden bir tanesidir.1923'de ganimet olarak Yunan'lılardan ele geçirilen uçak motorlarından yararlanarak ilk Türk uçağını imal etmiştir.1929'da Vecihi K-4 adı verdiği uçağını uçurur.Ancak bu uçuştan dolayı ceza alır.
Kendisinin ceza almasının nedeni havacılıktan anlayan kimsenin bulunmamasıdır.1930'da yeni bir uçak üretmiş fakat uçurmak için sertifika alamamasından dolayı uçağını sökerek Çekoslovakya'ya götürmüş daha sonra bu ülkede uçuş sertifikası almıştır.Vecihi Hürkuş Temmuz 1969'da vefat etmiştir.
Ünlü pilotumuzun hayatına kısaca göz attıktan sonra uçağımıza tekrardan geri dönelim.Program kapsamında iki ayrı sertifikasyon uçak üretilecek.
Hürkuş A:EASA ile CS-23 gereksinimlerine göre sertifikalandıran temel konfigürasyon
Hürkuş B:Entegre aviyonikler ile geliştirilmiş konfigürasyon
![]() |
Hürkuş uçağımızın temel özellikleri
- Üstün Aerodinamik performans
- Ters uçuş kabiliyeti
- Anti-g sistemi
- Yüksek şok dayanımlı iniş takımları
- Maksimum seyir hızı:574 km/sa
- Maksimum tırmanma hızı:22 m/sa
- Havada kalma süresi:4 sa 15 dk
- Menzil:1478 km
- Kalkış mesafesi:489 m
- İniş mesafesi:593 m
- g limiti:+7/-3 g
- Uzunluk:11.17 m
- Kanat genişliği:9.96 m
- Yükseklik 3.70 m
Son olarak Hürkuş ile gelecekte sivil havacılık genel müdürlüğü ile koordinasyon ile Türkiye'de deneysel uçakların yapım yolunu Hürkuş açıyor.Ayrıca Hürkuş Türkiye'nin imal edeceği sivil yolcu projesi için bir yol haritası oluşturacak.
Kaynakça:https://www.tai.com.tr/tr/proje/hurkus
http://tr.wikipedia.org/wiki/TUSAŞ_Hürkuş
http://kokpit.aero/hurkus-farkli-detaylari
Yorumlar
Yorum Gönder