Ana içeriğe atla

''Hürkuş'' Temel Eğitim Uçagı

          Türk havacılığının diriliş projesi.58 Yıl sonra yeni bir başlangıç. MKE 44 Uğur'dan sonra Türk mühendislerinin gurur kaynağı.O temel eğitim uçağı Hürkuş

          Hürkuş yeni nesil temel eğitim uçağının hikayesi Mart 2006'ya dayanıyor aslında.Savunma Sanayi ve Tusaş arasında imzalanan anlaşmaya göre Hürkuş;gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip eğitim uçağı ile intibak,görerek,aletli uçuş,seyrüsefer,gece ve kol uçusu yapabilecek.





          Proje aslında Türk havacılık sanayisinin dirilişidir.Türkiye'nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilecek kabiliyette olduğunun göstergesidir bu proje.Seri üretime geçen son uçağımız 1954'de Makine Kimya Enstisü tarafından tasarlanan MKE 44 uçağıydı.Ahşap mazemeden üretilen Uğur uçağı malesef uzun ömürlü olamamış yerini T-34 uçağına bırakmıştır.

mke-44 Uğur uçağımız

          Hürkuş aslında ismini Vecihi Hürkuş'tan alıyor.Peki kimdir Vecihi Hürkuş. 1896 yılında doğan Vecihi Hürkuş Türk pilot ve mühendis;havacılık tarihinin en önemli pilot ve mühendislerinden bir tanesidir.1923'de ganimet olarak Yunan'lılardan ele geçirilen uçak motorlarından yararlanarak ilk Türk uçağını imal etmiştir.1929'da  Vecihi K-4 adı verdiği uçağını uçurur.Ancak bu uçuştan dolayı ceza alır.
                                                                                                                                                                   
          
          Kendisinin ceza almasının nedeni havacılıktan anlayan kimsenin bulunmamasıdır.1930'da yeni bir uçak üretmiş fakat uçurmak için sertifika alamamasından dolayı uçağını sökerek Çekoslovakya'ya götürmüş daha sonra bu ülkede uçuş sertifikası almıştır.Vecihi Hürkuş Temmuz 1969'da vefat etmiştir.

         Ünlü pilotumuzun hayatına kısaca göz attıktan sonra uçağımıza tekrardan geri dönelim.Program kapsamında iki ayrı sertifikasyon uçak üretilecek.
         Hürkuş A:EASA ile CS-23 gereksinimlerine göre sertifikalandıran temel konfigürasyon
         Hürkuş B:Entegre aviyonikler ile geliştirilmiş konfigürasyon 



          Hürkuş A modeli 19 Ağustos 2013 tarihinde Tusaş tesislerinde ilk uçuşunu başarılı bir şekilde gerçekleştirmiştir.26 Ağustos 2013 tarihinde ise Hürkuş B nin sözleşmesi imzalanmıştır.

          Hürkuş uçağımızın temel özellikleri
  1. Üstün Aerodinamik performans
  2. Ters uçuş kabiliyeti
  3. Anti-g sistemi
  4. Yüksek şok dayanımlı iniş takımları
  5. Maksimum seyir hızı:574 km/sa
  6. Maksimum tırmanma hızı:22 m/sa
  7. Havada kalma süresi:4 sa 15 dk
  8. Menzil:1478 km
  9. Kalkış mesafesi:489 m
  10. İniş mesafesi:593 m
  11. g limiti:+7/-3 g
  12. Uzunluk:11.17 m
  13. Kanat genişliği:9.96 m
  14. Yükseklik 3.70 m          
          Son olarak Hürkuş ile gelecekte sivil havacılık genel müdürlüğü ile koordinasyon ile Türkiye'de deneysel uçakların yapım yolunu Hürkuş açıyor.Ayrıca Hürkuş Türkiye'nin imal edeceği sivil yolcu projesi için bir yol haritası oluşturacak.




        Kaynakça:https://www.tai.com.tr/tr/proje/hurkus
                          http://tr.wikipedia.org/wiki/TUSAŞ_Hürkuş
                         
                          http://kokpit.aero/hurkus-farkli-detaylari

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).