Ana içeriğe atla

BOLLUK PARADOKSU(GİFFEN KANUNU)

          Seçeneklerimizin bol olduğu şu günlerde aslında çok şanslıyız. Fakat günümüzde karar vermek giderek karmaşık bir hal alıyor. Daha fazla seçenek daha fazla tatmin ve mutluluk mudur?. Barry Schwartz Bolluk Paradoksu'nda şu çıkarıma varıyor: Seçenekleri elemek,stresi,kaygıyı ve yoğunluğumuzu büyük oranda azaltabilir.
   
          Konumuza kısaca giriş yaptıktan sonra bolluk paradoksunun ne olduğuna değinmek istiyorum. En basit ifade ile:ürünün arzı arttığında(azaldığında)üreticilerin toplam gelirinin azaldığını(arttığını) belirten kuram bolluk paradoksu(giffen kanunu) olarak tanımlanabilir. Gelin bu tanımı hep beraber biraz daha açalım.




         Tarımsal ürünlerin arzı çok kısa dönemde değiştirilemez. Tarım ürünleri talebi ise düşük bir esnekliğe sahiptir. Arzdaki değişmeler ,tarımsal ürün fiyatlarını ve tarımsal ürün üreticilerinin gelirlerini büyük ölçüde etkiler.Bu ilişkiyi 17.yy sonlarında İngiliz iktisatçı Gregory King(1648-1712) bulmuştur.Gelin bu paradoksu bir örnek vererek açıklayalım.

         Bu sene patates eken Ahmet amcamız çok kar elde ediyor.Seneye köylüsü Hasan amca geçen sene Ahmet aga patatesten çok para kazandı.Bende patates ekim ve çok para kazanim diyor.Bütün köylüde bunu düşününce herkez tarlasına patates ekiyor.Hüseyin amcada bu olayın farkında olmayıp mısır ekiyor tarlasına.Daha sonra bu ürünleri pazara götürüyorlar.Pazarda patates yoğunluğu yaşandığı için fiyatı çok düşüyor.Ama mısır üretimi az olduğu için Hüseyin amca o sene çok para kazanıyor.Günümüzde yapılan araştırmalarda bu olayı kanıtlar nitelikte.2000 yılında Kolombiya üniversitesinden Iyengar'ın yaptığı ünlü reçel deneyinde şu sonuca varılıyor. Araştırmaya göre bir markette müşterilerin önüne 24 farklı reçel çeşidi sunuluyor.Daha sonra müşteriye 6 farklı çeşit reçel çeşidi sunuluyor. Araştırmanın sonucu şöyle çıkıyor. 24 farklı reçel çeşidi deneyenlerin %3 ü ürünü satın alırken;6 farklı çeşit reçel çeşidi sunulanların % 30 u ürünü satın alıyor.Gelin şimdi bu olayı grafiksel olarakta açıklayalım.



          Şekilde görüldüğü gibi, talep miktarı aynı kalmak koşulu ile, arz miktarının Qı'den Q2'ye çıkması (talep eğrisi sabit kalmak koşulu ile, arz eğrisinin tüm boyutları ile sağa kayması), toplam tarımsal geliri azaltan bir sonuç doğurur. Arzda QıQ2 kadar bir artış ve inelastik (esnek olmayan) arz eğrisinin S'den S T e kayması, fiyatı P1' den P2'ye, gayri safi satış gelirini de OPıEQı' den OP2E1Q2'ye düşürmektedir.
          Buna karşılık, şekil'de görüldüğü gibi, arz azalınca, yani arz eğrisi Q ı'den (h'ye kayınca, talep değişmemek koşulu ile, fiyatlar yükselir ve üreticinin toplam tarımsal gelirini arttıran bir sonuç doğurur. E1 noktasında toplam gelir OPıEQı alanı, Eı noktasında ise OP2EıQ2 alanıdır ve talep esnekliğinin zayıf oluşu ikinci alanı birinciden büyük duruma getirir.


        Sonuç olarak özetlemek gerekirse tarım ürünlerinde çok üretim varsa az gelir,az üretim varsa çok gelir söz konusudur.King kanunlarında tarımsal ürünün miktarında azalma fiyatın ve satış gelirlerinin artmasına,tarımsal ürünün miktarında artış fiyatın ve satış gelirlerinin azalmasına neden olur...

       

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).