Ana içeriğe atla

Trabzon ekonomisi ve KTÜ ilişkisine kısa bir bakış

           Bu yazımda  Trabzon ekonomisi ve Karadeniz Teknik Üniversitesi'nin bu ekonomiye yaptığı katkıdan kısaca bahsetmeye çalışacağım.Öncelikle  Trabzon ve KTÜ hakkında kısa bir bilgi vermekle başlayalım.
         
           Bildiğimiz gibi Trabzon Karadeniz Bölgesi'nin Doğu Karadeniz bölümünde yer alan bir şehrimiz. Karadeniz sahili ile ziğana dağları arasında yer alan şehir ,yüz ölçümü bakımından ufak şehirlerimizden. Batısında Giresun, güneyinde Torul ilçesi ve Bayburt, doğusunda da Rize yer alıyor.Trabzon'da toplam üretim içinde katma değerin payı %59, girdi sayısı ise %41 .Girdi oranları Türkiye geneline göre daha yüksekt.Bu durum şüphesiz ki maliyetlerin yükselmesi durumunu ortaya çıkarıyor.Kişi başına düşen gayri safi milli hasılasına baktığımızda 2001 yılında 1.506 dolar olduğunu görüyoruz.Bu durum Trabzon'un Türkiye genelinde 45.sırada yer almasına sebep oluyor
        
     


          İl için önemli bir değere sahip olan Karadeniz Teknik Üniversitesi'ne baktığımızda ise 1955 yılında kurulmuş olduğunu görüyoruz.Türkiye'nin İstanbul ve Ankara dışında kurulan ilk üniversitesi ve Türkiye'nin en eski 4.üniversitesi olması nedeniyle ayrıca öneme sahiptir bu üniversite.Günümüzde  üniversitenin 17 fakülte, 2 yüksek okul, 10 meslek yüksek okulu,7 enstitüsü olduğunu ve 55 bini aşkın öğrencisi olduğunu görüyoruz.Bu veriler gösteriyor ki ktü azımsanmayacak derecede öğrenciye sahip Türkiye'nin sayılı büyük üniversiteleri arasında.

          Asıl konumuza dönecek olursak 55 bini aşkın öğrencinin yaşadığı bu kentte KTÜ ögrencisinin katkısı nedir sorusu geliyor akıllara. Trabzon'a baktığımızda son derece pahalı bir şehir olduğunu görüyoruz.Bu pahalılık gerek ev fiyatları gerekse de sebze ve meyve fiyatlarında gösteriyor kendini.Buda öğrencilerin bütçesini baya zorlamakta.Sınırlı miktardaki bütçesiyle ne alırım derdine düşüyor insan.Dürüm alsan 4 lira,ekmek alsan 1.5 lira...Bu duruma neden olan şeylerin birçok nedeni olabilir. Ama Trabzon insanın Karadeniz insanına yakışan tavrını malesef göremiyor burada okuyan öğrenci..''Ne kadar kazanırsam kardır'' mantığı ile hareket eden insanları nedeniyle 400 liradan aşagı ev bulamıyor malesef ktü öğrencisi. Zaten mecburen bu evlerde durmak zorunda kalan öğrenciler ise katlanıyorlar bu kiralara. Marketlerdeki fiyatlara baktığımızda ise aynı ürünün farklı marketlerde çok uçuk fiyatlarla satıldığını görüyoruz. Ve malesef aynı düşünce mantığıyla satılıyor bu ürünler.Trabzon kenti artık bir öğrenci şehri olmuş durumda. Fakat malesef bu durumu olumlu yönde kullanamıyorlar.

            Trabzon Eskişehir gibi -öğrenci kenti- diye tabir edilen bir şehir durumda olamaz mı sizce.
Bence olur.Ancak bunun için Trabzon insanının bazı şeylerden fedakarlık etmesi gerekiyor. Belkide biraz daha öğrenciyle bütünleşmesi gerekiyor Trabzon insanının. Bu çok zor olmamalı onlar için çünkü onlar Karadeniz insanının bütün sıcak kanlılığını taşıyorlar  kanlarında.
     
       
   

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).