Ana içeriğe atla

ŞEHİRLER VE ÜNİVERSİTE İLİŞKİSİ

          Günümüzde şehirlere baktığımızda fonksiyonlarına göre çeşitli gruplandırmalar yapıldığını görüyoruz. Şehirlerin ticaret,liman,eğitim ve turizm şehri gibi çeşitli başlıklar altında toplandığını görüyoruz. Bu gruplandırmaların yapılmasında tabiki çok çeşitli roller söz konusu. Ben bu yazımda şehirlerin eğitim yönünü;özellikle de üniversitelerin şehirleşme içindeki rolünü incelemeye çalışacağım.
          
          Üniversitelere baktığımızda ülkeye,özellikle de bulunduğu şehre birçok yönden katkı sağladığını görmekteyiz. Özellikle de şehirlerin sosyo-ekonomik faliyetlerinin gelişmesinde büyük paya sahip üniversiteler. Sosyo-kültürel faaliyetlerin artması ise şüphesiz ki o kentin ekonomik yönden kalkınmasını sağlıyor. Fakat bu şeylerin olması için şehirlerin bu yükü taşıyacak altyapısının da olması son derece önemli. Öğrencilerin çeşitli ihtiyaçlarını karşılayacak yurt,kafe,avm gibi yapılar olması önemli bir faktör . Üniversiteler diğer yönden baktığımızda bilimsel ve teknolojik yönden bazı koşulları hazırladığı için şehirde öğrencilerin yararlanabilecekleri fabrikalar,teknoloji merkezleri ; önemsiz gibi görünse bile fiber altyapısı olması gerekiyor.

       
Bir ülkede eğitimin iyi bir sonuç doğurabilmesi şüphesiz üniversite dediğimiz üst düzey kurumların var olması ile mümkündür.Üniversiteler ülkelerin ve şehirlerin iktisadi büyüme ve gelişmesinde önemli bir paya sahiptirler.Burada büyüme ve gelişmenin kelime anlamına baktığımızda şu sonuca varırız. Büyüme zaman içinde mal ve hizmet miktarı üretimde artış olmasıdır. Gelişme ise büyümenin yanında sosyo-kültürel yapının da değişmesi anlamını taşıyor.Her bir üniversite yaptığı tüketim ve yatırım harcamaları ile dolaylı ve doğrudan kent ekonomisine katkıda bulunur. Harcamalar yoluyla kente giren para kent içerisinde el değiştirerek gelir,istihdam ve yatırım anlamında çoğalan bir etki doğurur.(Steele ,1969)

         Ülkemizdeki üniversitelerin kuruluş tarihlerine baktığımızda İstanbul Üniversitesi nin ilk sırada geldiğini görüyoruz.Anadolu'da kurulan ilk üniversite ise Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi(1955).1955 yılında Trabzon'un şehirleşmesi ve sosyo-ekonomik yapısı bu üniversitesinin yükünü kaldıracak durumda değildi. Fakat bu üniversitenin kurulması ile birlikte her anlamda birbirleriyle etkileşerek bu durumun ortadan kaldırmaya çalışıldığı sonucuna varılabilir. Sonraki dönemlerde bazı sivil toplum örgütlerinin,kamu kurum ve kuruluşlarının ve iktidar partisinin çalışmalarıyla birlikte her ile bir üniversite kuruluyor.Bu da şehirlerin ekonomisine olumlu katkı sağlıyor günümüzde.

       
            Genel bir sonuç çıkarırsak üniversitelerin 3 temel fonksiyona sahip olduğunu görüyoruz.
          *Toplumun ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştirmek
          *Toplumsal gelişmeye yön vermek
          *Gelişmeye engel olan faktörleri ortadan kaldırmak(Karakoç,1996-Hatipoğlu,1995)

       


           Sonuç olarak üniversitelerin şehirlere çok büyük katkıları olduğu aşikardır.Bu yüzden bu şehirlerin üniversite altyapısını barındıran şekilde sosyo-ekonomik açıdan gelişmiş olma zorunluluğu gerçeği ortaya çıkıyor



                                                                               
       

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).