Ana içeriğe atla

GSMH(GAYRİ SAFİ MİLLİ HASILA) KAVRAMI

          1990'lı yıllardan itibaren küreselleşme ile birlikte üretim faktörlerin ülke sınırlarını dışına taşması sonucu bir ülkenin vatandaşlarının gelirini gösteren GSMH yerine,GSYİH üzerinde yoğunlaşılmıştır. Fakat hala GSMH çok önemli bir kavram olarak günümüzdeki yerini koruyor.
         
          GSMH(Gayri safi milli hasıla) bir ülke vatandaşlarının 1 yıl içinde ürettikleri toplam tamamlanmamış(nihai) mal ve hizmetlerin belli bir para birimi karşılığındaki değerinin toplamıdır. Başka bir deyişle GYMH bir ülkenin yurt dışında çalışan vatandaşlarının ülkeye gönderdikleri faktör gelirlerinin GSYİH'ya eklenip ülkede çalışan yabancıların kendi ülkelerine gönderdikleri faktör gelirlerinin GSYİH dan düşürülmesinden elde edilen gelirdir.
          

       
   Tamamlanmamış nihai mal ve hizmetlerden kastedilen bir ülke ekonomisinde üretim aşamasından çıkmış son maldır.Örneğin bir pantolon dikilirken şüphesiz ki önce tarladan pamuk topanır.Ardından ip haline getirilir,ipten ise kumaş yapılır.Son olarak bu kumaştan pantolon dikilir.İşte bu pantolon iktisadi olarak nihai maldır.Pamuk,ip ve kumaş ise ara maldır.GSMH ya ara mallar dahil edilmez.Dahil edilirse buna ''çifte sayma''denir.Bu durumda GSMH olduğundan fazla değerler gösterir.
         
            Büyüme şüphesiz ki gelirde dengeli bir dağılımı sağlamalıdır.Büyüme toplumda sosyal dengeyi bozalsa ekonomininde dengesi bozulabilmektedir.Toplumun her kesiminin gelir seviyesini yükseltecek büyüme amaç olmalıdır.GSMH büyümede esas kabul edilebilir.Çünkü o ülkede çalışan yabancı vatandaşların gelirlerini katmadağı için daha reel sonuçlar elde edilebilir.Çünkü yabancılar o ülkede kazandıkları paraları o ülkede harcamak istemeyebilir.Belli bir dönem içerisinde yapılan mal ve hizmet üretiminden stok artışları çıkarıldıktan sonra elde edilen rakamlar gerçek büyüme oranlarını bize verecektir.

           GSMH:GSYİH+NET DIŞ ALEM FAKTÖR GELİRLERİ ile hesaplanır.
           Gsyih:Tarım+Sanayi+İnşaat+Ticaret+Ulaştırma+Mali kuruluşlar+konut+hizmetler toplamı+ithalat vergisi 

          Türkiye'nin örnek Gsmh bakarsak
          2006 yılı miktarı 575.784
          Büyüme oranı %6.0
          2005 yılı miktarı 488.100
          Büyüme oranı %7.6
          2004 yılı 428.900
          Oranı 9.9
          olarak gerçekleştiğini görüyoruz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kent Kavramı

1.2.1. Kent Nedir Bir yerleşme biçimi ve bir topluluk türü olarak ‘kent’ , insan toplumlarının gelişme süreci içinde yakın çağların ve belli bir aşamanın ürünüdür. Yönetsel örgüt biriminin sınırları içinde kalan yerlere kent bu sınırların dışında kalanlara köy denilmesini gerektiren tanımlar, yönetsel sınır ölçütünü kullanan tanımlardır. Devlet İstatistik Enstitüsü yayınlarında, il ve ilçe nüfusunun sayısı kent olmayı belirleyen tek etkendir. Bunun bir sonucu olarak 750 nüfuslu bir ilçe de 2,5 milyonluk bir il merkezi de kent sayılacaktır ( Kent nedir (2013), sehirplanciligi.wordpress.com).

Pazarlama Kavramı

1.3.1. Pazarlama Nedir Pazarlama, pazarın yapısı, pazarın büyüklüğü, pazarın talebi, pazara uygun ürünü, pazarın gelişimini inceleyen endüstriyel bir bilimdir. Pazarlama, yukarıda sözü edilen araştırmaları yaparak, üretilecek ürünleri tespit eder, üretim yerine veya şekline karar verir, ambalajını veya paketleme şeklini belirler, fiyatlandırır, dağıtım stratejisini oluşturur, sattırır, tanıtım, tutundurma faaliyetlerini planlar ve hayata geçirir. Bütün bunlardan sonra, ürünün pazardaki konumunu, pazar payını, tüketici gözündeki imajını, rakip ürün ve şirketlerin faaliyetini araştırır ve bütün bu verilere göre pazarlama stratejileri oluşturur. Gerekirse, ürünü pazardan çeker, ürünü çeşitlendirir veya ürün üzerinde bir takım değişiklikler yapar (Pazarlama nedir.Satıştan farkı nedir (2012), www.hakanokay.com ).

Kent Planlaması

Ünlü kent bilimci Thomas Adams, kent planlamasını ‘toplumsal ve iktisadi gereksinimleri göz önünde bulundurarak kentlerin fiziksel gelişmelerin biçimlenmesine bir yön vermekle ilgili sorunlar ile uğraşan bir bilim, bir sanat ve uğraş alanı’ olarak tanımlar. Harvey S. Perloff’a göre kent planlamasının kapsamı, hem metropolitan alanlardaki tüm kentleşmiş alanlar hem daha küçük çaptaki kentsel yerleşim yerleri hem de büyük kentlerin özeksel kesimleridir (Keleş:2006, 112).